دکوراسیون

مبل حصیری، جامع‌ترین راهنما از انتخاب تا خرید

مبل حصیری یکی از محبوب‌ترین مبلمان‌ برای فضای باز است. همان‌طور که از اسم این نوع مبلمان مشخص است، متریال اصلی مورد استفاده در تولید آن علاوه بر چوب حصیر است و ساختار حصیر را به شکل بافت نشان می‌دهد. این مبلمان در واقع جزئی از طراحی دکوراسیون به سبک بوهو محسوب می‌‎شود و برای فضاهای بسته داخلی هم بسیار مناسب است. چون حصیر به دلیل طبیعی بودن، احساس آرامش و صمیمیت را در فضا ایجاد می‌کند.

یکی دیگر از ویژگی‌‎های مبلمان حصیری سادگی آن از طراحی است که با سبک‌های چیدمان سلطنتی و کلاسیک تفاوت دارد. مبل حصیری برای محیط‌های گرم و راحت و دورهمی‌های دوستانه و صمیمی بسیار مناسب است. بنابراین اگر به دکوراسیون و فضاهای ساده و صمیمی علاقه دارید، مبل حصیری می‌تواند انتخاب جذابی هم برای بالکن، حیاط و هم برای سالن نشیمن باشد. این مطلب از وودن مبل به مبل مدل حصیری و ویژگی‌های آن اختصاص دارد.

تاریخچه مبل حصیری

مطابق با گفته‌های باستان‌شناسان استفاده از حصیر به عنوان زیرانداز به بیش از 5 هزار سال پیش و سومری‌ها و مصری‌ها بر می‌‎گردد. در آن زمان حصیر را از نی و گیاهان روییده شده در باتلاق به دست می‌آوردند و آن‌ها را می‌بافتند. در این میان ایرانی‌ها علاوه بر زیرانداز از حصیر برای تولید ظروف و مانند آن هم استفاده می‌کردند.

مبل حصیری

بعدها اروپایی‌ها از بافت حصیر در آسیا الهام گرفتند و با اضافه کردن مواد قوی‌تر آن را به صورت کشی و مقاوم تولید کردند. پس از آن مبلمان حصیری در امپراتوری بریتانیا گسترش یافت تا جایی‌که ویکتوریایی‌ها به آن علاقه‌مند شدند. در نهایت و به مرور زمان دانش و مهارت حصیربافی با تکنیک‌ها و طراحی‌های جدیدی توسعه پیدا کرد تا به استفاده در تولید مبلمان با این متریال رسید.

از طراحی تا تولید مبل حصیری

مبل حصیری از نظر طراحی تنوع بالایی دارد. به همین دلیل سلایق و سبک‌های دکوراسیون‌ مختلفی را پوشش می‌دهد. از سبک‌ دکوراسیون کلاسیک تا سبک‌های مدرن در طراحی و تولید این نوع مبلمان وجود دارد. البته طراحی‌های مدرن ساده‌تر هستند و طرفداران بیش‌تری دارند.

از طراحی تا تولید مبل حصیری

تولید مبل‌های حصیری هم پس از اجرای بخش چوبی و بافت حصیر، شامل رنگ کردن، یا اعمال پوشش محافظ برای حفاظت از مبلمان در برابر رطوبت، نور، خوردگی و خراشیدگی است. در نهایت حصیر در چهارچوب مورد نظر نصب و به کمک پیچ‌، میخ، یا چسب‌ در جای خود فیکس می‌شود.

انواع مدل های مبل حصیری

مبل حصیری بر اساس سبک یا متریال مورد استفاده می‌تواند در انواع مختلف تولید شود. متداول‎ترین این مدل‌ها مبلمان حصیری با بدنه چوبی، مدل حصیری با پایه‌های فلزی و صندلی تمام حصیری است:

نگهداری و نظافت مبل حصیری

مبلمان حصیری با بدنه چوبی

این نوع مبلمان دارای بدنه و چهارچوب‌های چوبی است و به جای پارچه در سایر قسمت‌ها از حصیر استفاده می‌شود. کاربرد اصلی این مبلمان در فضای داخلی و سالن نشیمن است.

مبل حصیری با بدنه چوبی

مدل حصیری با پایه‌های فلزی

مبلمان حصیری با پایه‌های فلزی بسیار پرکاربرد است و فضای کمی را اشغال می‌کند. ساختار آن شامل بدنه و تکیه‌گاه حصیری است که بر روی پایه‌های فلزی قرار می‌گیرد. این نوع مبل بیش‌تر برای فضاهای باز مانند کنار استخر مناسب است.

مبل حصیری

صندلی تمام حصیری

صندلی تمام حصیری به طور کامل از حصیر ساخته شده و مناسب‌ترین فضا برای آن تراس یا بالکن آپارتمان و محوطه ویلا است.

صندلی حصیری

مبل حصیری در چه دکوراسیون‌هایی مناسب است؟

به طور کلی مبلمان حصیری هم مانند سایر المان‌های دکوراسیون باید با سبک و طراحی کلی فضا متناسب باشد. چه برای فضای باز و چه برای فضای داخلی باید تناسب با رنگ و طرح دیوارها و المان‌های دکوراتیو حتی گل و گیاهان را در نظر بگیرید. با توجه به تنوع در طراحی و تولید مبل حصیری، می‌توانید آن را در مدل‌ها و سبک‌های مختلف انتخاب و خریداری کنید. ولی مناسب‌ترین سبک‌ها برای این مبلمان در صورت ساده بودن سبک بوهو، مدرن و مینیمال هستند. سبک‌های کلاسیک‌تر مانند فرانسوی هم با چیدمان کلاسیک و نئوکلاسیک هماهنگی دارند.

مبل حصیری

مزایای انتخاب مبل حصیری

مبل حصیری به دلیل ویژگی‌ها و خصوصیاتی که دارد، انتخاب مناسبی برای طراحی داخلی منزل شما به حساب می‌آید. بنابراین مزایای این نوع مبلمان را توضیح می‌دهیم تا در صورت تمایل خرید آن بتوانید بهتر تصمیم‌گیری کنید:

مبل حصیری

زیبایی و جلوه متفاوت

مبلمان حصیری زیبایی متفاوتی دارد که کمتر می‌توانید آن را در سایر سبک‌ها و مدل‌های مبلمان پیدا کنید. حصیر طبیعی جلوه گرم و دوستانه دارد و فضا را صمیمانه می‌کند. به علاوه حتی با وجود استفاده از حصیر مصنوعی، این مدل مبلمان احساس آرامش و جذابیت طبیعت را در محیط افزایش می‌دهد.

مناسب برای فضای بیرونی و داخلی

مبلمان حصیری به دلیل مقاومت حصیر در برابر شرایط محیطی بیرون و تناسب متریال آن با طبیعت، برای استفاده در فضای باز بسیار محبوب است. هم‌چنین به دلیل سادگی و جذابیت طبیعی که دارد، جلوه زیبایی به دکوراسیون داخلی می‌بخشد.

سبک بودن

مبلمان حصیری، به خصوص اگر تمام حصیر باشد، وزن کمی دارد. به همین دلیل نقل و انتقال و جابه‌جایی آن راحت است.
مقاومت در برابر حرارت و رطوبت: حصیر طبیعی در برابر حرارت و تابش نور خورشید مقاومت دارد. هم‌چنین قابلیت جذب و خارج کردن رطوبت را دارد و به همین دلیل جلوه‌ی تازگی پیدا می‌کند.

صرفه اقتصادی

حصیر به عنوان یک متریال طبیعی و ساده، قیمت مناسبی دارد که موجب می‌شود قیمت مبلمان هم از نظر اقتصادی به صرفه باشد.

معایب انتخاب مبل حصیری

با وجود مزایای زیادی که مبل‌های حصیری دارند، وجود برخی معایب در آن موجب می‌شود تا برخی افراد در خرید این نوع مبلمان با تردید مواجه شوند.

مبل حصیری

لکه‌پذیری حصیر

مهم‌ترین عیب مبلمان حصیری، لکه‌پذیری در آن است. بافت خاص حصیر، موجب نفوذ لکه به بافت درونی آن می‌شود. به همین دلیل تمیز نگه داشتن آن دشوار است. البته در نمونه‌های جدید از پوشش‌های خاصی استفاده می‌کنند که این مشکل را تا حد زیادی رفع می‌کند.

حساسیت به رطوبت زیاد

قابلیت جذب رطوبت در مبل‌های حصیری تاثیر مثبتی بر انعطاف‌پذیری و تازگی آن دارد. اما قرار گرفتن در معرض نم و رطوبت زیاد موجب کپک زدن یا نفوذ حشرات و خرابی حصیر خواهد شد.

مقاومت کم در برابر ضربه

حصیر مانند چوب و فلز مقاومت ندارد و نباید در معرض ضربه و فشار قرار گیرد.

کاربرد مبل حصیری

برخی از مشتریان تصور می‌کنند که بیشترین کاربرد مبلمان حصیری برای فضای باز به خصوص محوطه و تراس است. اما با آگاهی از کاربردهای زیاد این مدل مبلمان متوجه می‌شوید که تا چه میزان می‌تواند موجب جذابیت دیزاین داخلی هم شود. مبلمان حصیری در اتاق نشیمن می‌تواند فضای گرم و صمیمی برای دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی ایجاد کند.

هم‌چنین قرار دادن میز و صندلی‌های حصیری، تخت‌های حصیری، تاب ریلکسی حصیری و مانند آن در اتاق خواب با ایجاد آرامش، موجب بهبود کیفیت استراحت شما خواهد شد. کاربردهای دیگر مبلمان حصیری در رستوران‌ها و کافه‌ها، راهروها و لابی‌های ورودی مجتمع‌های اداری، مسکونی و تجاری به خصوص لابی هتل‌ها است. نکته جالب دیگر در مورد کاربرد این نوع مبلمان برای فضاهای اداری و محیط‌های کار است که می‌تواند هم برای محیط‌های کاری و هم برای فضاهای استراحت جذاب باشد.

چوب حصیر از چه نوع متریالی است؟

حصیر به طور کلی لایه نازکی از نی‌‌های موجود در نیزار است. مبلمان حصیری به طور متداول از حصیرهای چوبی یا گیاهان و چوب‌های نرم مانند بامبو، نی و مانند آن تولید می‌شود. هم‎چنین در برخی موارد از حصیر پلیمری استفاده می‎شود که در شرایط آب ‌و هوایی محیط بیرون مقاومت خوبی دارند. نوعی مبلمان حصیری پلاستیکی در بازار موجود است که در تولید آن از نوعی پلیمر ویژه با مقاومت بالا استفاده می‌شود. این نوع حصیر برای فضای باز و قرار گرفتن در معرض شرایط آب و هوایی بیرون مناسب است.

نگهداری و نظافت مبل حصیری

مبلمان حصیری به دلیل مواد و ویژگی‌های خاص به شرایط نگهداری متفاوتی هم نیاز دارد. هم‌چنین شستشو و نظافت آن باید با رعایت اصول حفظ کیفیت متریال باشد.

نگهداری

حصیر نباید در تماس مستقیم با آب قرار گیرد تا آب در آن نفوذ کند. علاوه بر این برای نظافت و شست و شوی مبل حصیری نباید از آب استفاده کنید. هم‌چنین حصیر نباید در معرض رطوبت بالا قرار بگیرد، بهتر است با استفاده از پوشش‌های مناسب بر روی آن حفاظت و نگهداری لازم را اعمال کنید.

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند در نگهداری بهتر از مبلمان حصیری موثر باشد، استفاده از پارچه محافظ است. این پارچه را می‌توانید در مواقعی که از مبلمان استفاده نمی‌کنید بر روی آن قرار دهید. به خصوص در فضای باز این پارچه‌های محافظ موجب حفظ رنگ و کیفیت مبلمان حصیری می‌شود. انواع محافظ مخصوص حشرات هم باید برای حفاظت از حصیر در برابر آسیب حشرات به کار گرفته شود. این محافظ‌ها از ورود حشرات به حصیر جلوگیری می‌کند. در این میان اجرای روش‌های طبیعی مانند اسانس‌های حشره‌کش گیاهی هم موثر است.

نظافت

برای تمیز کردن مبل‌های حصیری لازم است در فواصل زمانی منظم آن را با استفاده از جاروبرقی یا برس نرم تمیز کنید. این کار موجب می‌شود ذرات گرد و غبار در لابه لای حصیر نفوذ نکنند.

سخن پایانی

مبل حصیری دارای ویژگی‌های مثبت و مزایای زیادی است که موجب محبوبیت همیشگی آن در میان مشتریان می‌‎شود. ولی اگر برای استفاده از آن به خصوص در فضای باز تردید دارید، لازم است بدانید که مشکلات و معایب این متریال به صورت کامل در تولیدات جدید و پوشش‌های محافظتی حل شده است. بنابراین می‌توانید با انتخاب و خرید یک ست مبلمان حصیری فضای داخلی یا خارجی ساختمان خود را به سبکی دلنشین، آرامش‌بخش و جذاب طراحی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *