چیدمان منزل

انواع پارچه مبل و ویژگی آن‌ها

انواع پارچه مبل و ویژگی آن‌ها

پارچه مبل‌ها اولین قسمتی است که هنگام انتخاب و خرید مبل به چشم می‌خورد و توجه‌ها را جلب می‌کند. پارچه مبلی از مهم‌ترین اجزای مبل است که در عین زیبایی و چشم‌نوازی باید از جنس و کیفیت بالایی برخوردار باشد. جنس و کیفیت آن به عوامل مختلفی بستگی دارد و مدل‌های مختلفی دارد که با توجه به دکوراسیون داخلی خانه و سلیقه‌تان می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.
در انتخاب پارچه مبلی، باید کیفیت را به‌عنوان عاملی مهم در نظر بگیرید، چراکه به‌دلیل استفاده روزانه از مبل‌ها، به مرور زمان پارچه‌ها مرغوبیت و کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهند. اگر جنس پارچه‌های مبلمان باکیفیت و مرغوب نباشد، پس از مدت کوتاهی مبلمان شما جلوه و زیبایی‌شان را از دست می‌دهند. بنابراین، بهتر است نهایت دقت و توجه را در انتخاب جنس و کیفیت پارچه مبلی داشته باشید.

 

انواع پارچه مبل بر اساس جنس

به‌طور کلی، پارچه‌های مبلی از لحاظ جنس به دو دسته کلی پارچه مبلی طبیعی و پارچه مبلی مصنوعی تقسیم می‌شوند. در ادامه انواع پارچه مبلی با الیاف طبیعی را معرفی می‌کنیم.

پارچه چرم:

همان‌طور که می‌دانید چرم یکی از انواع پارچه مبلی با الیاف طبیعی به‌شمار می‌آید. چرم به‌عنوان پارچه مبل یکی از آسان‌ترین و کم‌دردسرترین راه‌ها برای خانم‌های خانه‌دار است؛ اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، این است که اگر روی مبل‌های چرمی لکه‌هایی از چربی ریخته شود، پاک‌شدن آن‌ها ساده نخواهد بود. گاهی جای لکه‌ها روی چرم باقی می‌ماند؛ اما درصورتی که مواد غذایی غیر چرب یا آب روی آن‌ها ریخته شود، به‌راحتی و با یک دستمال می‌توان آن‌ها را پاک کرد.

پارچه چرم

استفاده از مبل‌های چرم، خانه شما را رسمی‌تر نشان می‌دهد که این به سلیقه‌تان بستگی دارد. به‌صورت کلی، از مبل‌های چرمی بیشتر در مبلمان اداری شرکت‌ها و سازمان‌ها و همچنین برای صندلی اداری مدیریتی استفاده می‌شود. پارچه مبلی از جنس چرم به‌دلیل عدم نفوذ هوا در بافت آن، گرما و سرما را به‌راحتی بروز می‌دهد. احساس چسبندگی و عرق‌کردن هنگام نشستن روی مبل‌های چرمی هم به همین دلیل است.

پارچه مبلی از جنس گلیم یا جاجیم:

جاجیم و گلیم از بافت ضخیمی نسبت به سایر پارچه‌های مبلی برخوردار هستند که امروزه استفاده از این مدل پارچه‌های مبلی در خانه‌ها رواج پیدا کرده است و حس و حال زیبایی به دکوراسیون داخلی منزل می‌بخشد.

گلیم و جاجیم دارای طرح‌های شلوغ و رنگ‌های گرم مانند قرمز و نارنجی هستند. زمانی‌که لک یا کثیفی روی آن‌ها باشد به اندازه سایر پارچه‌های دیگر مشخص نمی‌شود. مبل فرش یا مبل قالی از هنر دست مردمان شهر کرمان است که آمیخته با هنر صنعت چوب و قالی‌بافی در این شهر است.

پارچه مخمل:

پارچه‌های مخمل را می‌توان جزو آن دسته از پارچه‌هایی دانست که هیچ‌گاه از مد نمی‌افتند و همیشه طرفداران خودشان را دارند. یکی از ویژگی‌های این جنس از انواع پارچه مبلی بافت گرم و لطیف آن است که به شما اجازه می‌دهد ترکیبی جالب از بافت‌های گوناگون را در دکوراسیون داخلی منزلتان تجربه کنید. این پارچه از دوام خیلی خوبی برخوردار است؛ اما تمیزکردن این جنس پارچه بسیار دشوار است، مگر اینکه بلافاصله لکه را پاک کنید.

 

پارچه مخمل

پارچه کتان:

پارچه کتان یک فیبر طبیعی محبوب است. شاید این پارچه را بتوان جزو پرطرفدارترین پارچه‌های مبلی دانست که در ایران هم برای دکوراسیون‌های غیر رسمی کاربرد زیادی دارد.

پارچه مبلی کتان مقاومت بالایی دارد، مقرون‌به‌صرفه است و در تنوع رنگی بالایی تولید می‌شود. اما این نوع پارچه به‌راحتی چروک می‌شود و خاک می‌گیرد؛ همچنین ممکن است به مرور زمان دچار ساییدگی شود.

پارچه پنبه:

پارچه پنبه هم از انواع پارچه مبلی با الیاف طبیعی است. این پارچه به‌راحتی قابل شست‌وشو است و با مقداری آب و مواد شوینده پارچه، قابل لکه‌گیری‌ست. اما متاسفانه این پارچه به‌دلیل اینکه از الیاف طبیعی ساخته می‌شو،د، در سریع‌ترین زمان ممکن چروک می‌شود و بو می‌گیرد. پارچه پنبه در برابر سایش مقاوم است؛ اما در برابر نور مستقیم آفتاب هیچ مقاومتی نشان نمی‌دهد.

پارچه پنبه

پارچه پشمی:

این پارچه از پشم گوسفند، بز یا میش به‌دست می‌آید و در سرما، گرما را انتقال می‌دهد. از دیگر ویژگی‌های این پارچه می‌توان به رطوبت‌پذیری بالای آن اشاره کرد. پارچه پشمی معمولا در مناطق سردسیر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع پارچه مبلی با اینکه گرمابخش است؛ اما بسیار لطیف، براق، سبک و مناسب برای تمام فصول است.

علاوه‌براین، پارچه پشمی قابلیت کشش بالایی دارد و در برابر چروک‌شدن و پارگی مقاوم است؛ اما پاک‌کردن لکه از روی این پارچه بسیار دشوار است. همچنین بهتر است برای کوسن‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

پارچه جیر:

پارچه جیر از لحاظ ظاهری بسیار شبیه به پارچه چرم و مخمل است. این پارچه از پوست بز و گوساله به‌دست می‌آید. در بازار این پارچه را با نام‌های دیگری همچون: چرم جیر یا چرم مخمل‌نما هم می‌توان یافت.

پارچه جیر

 

پارچه ویسکوز:

این پارچه با توجه به اینکه از الیاف طبیعی است، یکی از بهترین انتخاب‌ها خواهد بود. پارچه ویسکوز نسبت به پارچه‌های پنبه‌ای بسیار براق‌تر است. ویسکوز جذب رطوبتی بالایی دارد؛ اما این ویژگی موجب کاهش عمر این پارچه می‌شود. این پارچه دارای خاصیت ارتجاعی کمی است و سریع چروک می‌شود.

پارچه‌های طبیعی

پارچه‌های مبلی طبیعی از الیاف گیاهی یا حیوانی ساخته می‌شوند و مزایای متعددی نسبت به پارچه‌های مصنوعی دارند. پارچه‌های طبیعی شامل پارچه‌های چرم، کتان، پنبه، ابریشم و… هستند.

پارچه‌های طبیعی

مزایای پارچه‌های طبیعی

پارچه‌های طبیعی به‌دلیل تنفس‌پذیری بالا، بسیار راحت‌تر از پارچه‌های مصنوعی هستند. این نوع پارچه‌ها در برابر سایش و پارگی مقاوم‌ترند و عمر طولانی‌تری‌ دارند. همچنین، پارچه‌های طبیعی دارای ظاهری طبیعی و زیبا هستند که می‌توانند به دکوراسیون منزل شما جلوه‌ای خاص ببخشند. علاوه‌بر این، این نوع پارچه‌ها در مقایسه با پارچه‌های مصنوعی، به محیط زیست آسیب کمتری می‌رسانند، ازاین‌رو با استفاده از آن‌ها می‌توان به حفاظت از محیط زیست کمک کرد.

معایب پارچه‌های طبیعی

در کنار مزایای متعددی که پارچه‌های مبلی طبیعی دارند، معایبی هم وجود دارد که باید قبل از انتخاب این نوع پارچه‌ها در نظر بگیرید.
پارچه‌ مبلی‌های طبیعی معمولا گران‌تر از پارچه‌های مصنوعی هستند. این موضوع به‌دلیل سختی تولید و فرآوری الیاف طبیعی است. این نوع پارچه‌ها به مراقبت بیشتری نسبت به پارچه‌های مصنوعی نیاز دارند. برای مثال، پارچه‌های کتان و پشم به شست‌وشوی دستی یا خشک‌شویی نیاز دارند و نباید در ماشین لباس‌شویی شسته شوند.
برخی از پارچه‌های طبیعی مانند ابریشم و پشم در برابر لکه حساس هستند و به‌راحتی لک و کثیف می‌شوند. پارچه‌هایی مانند کتان و ابریشم هم در برابر نور خورشید آسیب‌پذیر هستند و ممکن است رنگ آن‌ها با گذشت زمان تغییر کند. برخی از افراد هم ممکن است به الیاف طبیعی مانند پشم و ابریشم حساسیت داشته باشند. از طرفی دیگر، این پارچه‌ها در برابر خراشیدگی و پارگی بسیار حساس هستند و مقاومت خوبی ندارند.

پارچه‌های مصنوعی

انواع پارچه مبلی‌ با الیاف مصنوعی از مواد شیمیایی و پلیمری ساخته می‌شوند و مزایای متعددی نسبت به پارچه‌های طبیعی دارند. انواع پارچه‌های مصنوعی شامل پاچه‌های پلی‌استر، نایلون، میکروفایبر و… می‌شوند. در ادامه انواع پارچه با الیاف مصنوعی را معرفی می‌کنیم.

پارچه مازراتی:

پارچه مبل مازراتی دارای بافت‌های برجسته و پستی و بلندی است که پس از گذشت مدتی بر اثر نشستن روی آن این برجستگی‌ها از بین می‌رود. این نوع پارچه دارای تنوع رنگی بسیاری‌ست که با توجه به سلیقه و طراحی دکوراسیون خانه‌تان می‌توانید رنگ دلخواهتان را انتخاب کنید.

از معایب این نوع پارچه می‌توان به این مورد اشاره کرد که هنگام نشستن یا استراحت روی مبل گرمای زیادی ایجاد می‌کند و این موضوع در فصل تابستان آزاردهنده است. هنگام ریختن آب یا هر گونه مایعات روی این نوع پارچه هم مایع به تمام بافت این پارچه نفوذ می‌کند.

پارچه مازراتی

پارچه پورشه:

پارچه پورشه دارای تنوع طرح و رنگ فوق‌العاده‌ای‌ست و این روزها محبوبیت زیادی کسب کرده است. بافت این پارچه شبیه مخمل است با این تفاوت که انتخاب این پارچه باعث می‌شود رویه مبل‌های شما خواب کمتری داشته باشد و ردی روی آن‌ها باقی نماند.

پورشه یک پارچه مدرن و ساخت کشور چین است که بیشتر در مبل‌های مدرن استفاده می شود. این پارچه سطح صافی دارد و پرزهای آن هم بسیار کوتاه هستند. پارچه پورشه را می‌توانید در مدل‌های ساده یا طرح‌دار تهیه کنید.

پارچه میکروفایبر:

پارچه میکروفایبر مقاومت خوبی در برابر لکه‌ها دارد و برای کسانی که بچه یا حیوان خانگی دارند، بهترین انتخاب است. این نوع پارچه مبلی بافت خیلی محکمی دارد که از ترکیب پلی‌استر و نایلون بافته شده‌ است. استحکام این نوع پارچه به قدری زیاد است که چیزی به داخل بافت آن نفوذ نمی‌کند و تمیزکردن آن هم به‌راحتی انجام می‌گیرد. بیشتر اوقات با جاروبرقی خواهید توانست به‌خوبی مبلمانی با چنین پارچه‌هایی را تمیز کنید.

پارچه تایتانیک:

تایتانیک یکی دیگر از نام‌های جدیدی است که در میان انواع پارچه‌های مدرن محبوبیت پیدا کرده است. جنس این پارچه از جیر و بسیار نرم و انعطاف‌پذیر است و تنوع رنگی زیادی دارد. این پارچه با اینکه از چین وارد می‌شود؛ اما قیمت مناسبی دارد.
سطح پارچه تایتانیک به‌خاطر نوع بافت آن براق به‌نظر می‌رسد که جذابیت زیادی به مبل‌ها می‌بخشد. پارچه تایتانیک هم دارای تنوع بسیاری در نقش و نگار است که به شما اجازه می‌دهد از میان آن‌ها طرح و نقش دلخواهتان را انتخاب کنید. پارچه‌های تایتانیک در مبلمان استیل، کلاسیک، اسپرت و راحتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پارچه نانو:

از باکیفیت‌ترین و مرغوب‌ترین انواع پارچه مبل در بازار می‌توان به پارچه نانو اشاره کرد. این نوع پارچه ضد آب و ضد لک، آنتی باکتریال، ضد حریق، لطیف و راحت و مقاوم در برابر مواد شوینده است؛ به‌همین‌دلیل، می‌توانید سالیان متوالی آن را در دکوراسیون خود داشته باشید.

پارچه نانو

پارچه ساتن:

کمتر کسی به چشم می‌خورد که از پارچه‌های ساتن به‌عنوان پارچه مبلی استفاده کند؛ تنها مزیتی که پارچه‌های ساتن از آن برخوردار هستند تنوع بسیار بالا در طرح و رنگشان است. از معایت پارچه ساتن می‌توان به چروک‌ و لک‌شدن سریع پارچه اشاره کرد.

پاک‌کردن لکه‌ها از روی پارچه‌های ساتن کار دردسرسازی است که درصورت بروز همچین مشکلی حتما ترجیح می‌دهید پارچه مبلی خود را تعویض کنید. پس سعی کنید پارچه ساتن را به‌عنوان آخرین گزینه در انتخاب پارچه مبلی در نظر بگیرید.

پارچه نایلون:

این نوع پارچه‌ها را با بافت مخمل ترکیب می‌کنند و معمولا دارای مقاومت بالایی هستند. در برابر سایش و کشش مقاومت خوبی دارند و رطوبت کمتری به خود جذب می‌کنند. پارچه‌های نایلونی به نور مستقیم آفتاب بسیار حساس هستند.

پارچه پلی‌استر:

پارچه مبلی پلی‌استر بسیار مقاوم و بادوام است. این مقاومت حتی در برابر نور مستقیم آفتاب و چروک‌شدن هم صدق می‌کند.

پارچه پلی‌استر

مزایای پارچه‌های مصنوعی

پارچه‌های مبلی مصنوعی معمولا ارزان‌تر از پارچه‌های طبیعی هستند، به مراقبت کمتری نسبت به پارچه‌های طبیعی نیاز دارند و به‌راحتی شسته می‌شوند. پارچه‌های مصنوعی در برابر لکه مقاوم‌تر هستند و زود لکه نمی‌شوند. این نوع پارچه‌ها در برابر خراشیدگی، پارگی، نور خورشید مقاوم‌اند و رنگ آن‌ها تغییر نمی‌کند.

معایب پارچه‌های مصنوعی

در کنار مزایای متعددی که پارچه‌های مبلی با الیاف مصنوعی برخوردارند؛ اما معایبی هم در این پارچه‌ها دیده می‌شود که بهتر است قبل از انتخاب این نوع پارچه‌ها در نظر بگیرید.
پارچه‌های مصنوعی به‌دلیل عدم تنفس‌پذیری، ممکن است در فصل‌های گرم سال باعث تعریق و گرمازدگی شوند. این نوع پارچه‌ها در برابر آتش مقاوم نیستند و می‌توانند الکتریسیته ساکن ایجاد کنند و به‌راحتی آتش بگیرند. پارچه‌های مصنوعی تجزیه‌پذیر نیستند و می‌توانند به محیط زیست هم آسیب برسانند.

انواع پارچه مبل بر اساس بافت

انواع پارچه مبلی براساس بافت به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند که در ادامه به معرفی هر کدام از این پارچه‌ها می‌پردازیم.

انواع پارچه مبل بر اساس بافت

پارچه‌های ساده

این نوع پارچه‌ها سطحی صاف و یک‌دست دارند و هیچ طرح یا نقشی روی آن‌ها وجود ندارد. پارچه‌های ساده به‌دلیل ظاهری شیک و مینیمالیستی، برای دکوراسیون‌های مدرن و معاصر مناسب‌اند. این نوع پارچه‌ها در رنگ‌ها و جنس‌های مختلف موجود هستند و می‌توانند با دکوراسیون‌های مختلف همخوانی داشته باشند. همچنین پارچه‌های ساده به‌دلیل عدم وجود طرح و نقش، به‌آسانی تمیز می‌شوند.

پارچه‌های طرح‌دار

این نوع پارچه‌ها دارای طرح‌ها و نقش‌های مختلفی مانند گل، برگ، راه‌راه و چهارخانه هستند. پارچه‌های طرح‌دار می‌توانند به دکوراسیون منزل شما تنوع و زیبایی ببخشند. این نوع پارچه‌ها در رنگ‌ها و جنس‌های مختلف موجود هستند و می‌توانند با انواع دکوراسیون‌ها همخوانی داشته باشند. در این میان، ممکن است تمیزکردن پارچه‌های طرح‌دار به‌دلیل وجود طرح و نقش، کمی سخت‌تر باشد.

پارچه‌های چرمی

این نوع پارچه‌ها از پوست حیوانات مختلف مانند گاو ساخته می‌شوند. پارچه‌های چرمی ظاهری شیک و لوکس دارند و می‌توانند به دکوراسیون منزل شما جلوه‌ای خاص ببخشند. این پارچه‌ها به‌دلیل مقاومت بالا در برابر سایش و پارگی، برای مبلمان در مکان‌های پر رفت‌وآمد بسیار مناسب هستند. پارچه‌های چرمی ممکن است قیمت بالاتری نسبت به سایر پارچه‌های مبلی داشته باشند.

هنگام خرید، تراکم پارچه‌های مبلی را در نظر بگیرید

از مهم‌ترین نکاتی که هنگام انتخاب پارچه مبل باید در آن نهایت دقت را داشته باشید، میزان تراکم، استحکام و جنس پارچه است. هرچه میزان تراکم و استحکام پارچه مبل بیشتر باشد، طول عمر پارچه بیشتر است. به‌این‌ترتیب، لازم نیست پس از مدت کوتاهی پارچه‌های مبلمان تعویض شوند، در نتیجه به کاهش هزینه‌ها کمک خواهد کرد.
هنگام خرید مبل دقت کنید جنس پارچه مبلی، کشی نباشد؛ زیرا پس از مدتی استفاده پارچه کش می‌آید و از روی مبل بلند می‌شود و جای نشستن روی آن باقی می‌ماند. برای پی‌بردن به اینکه آیا پارچه مبل کشی است یا نه می‌توانید پارچه را مقداری بکشید تا متوجه جنس آن شوید.

هنگام خرید، تراکم پارچه‌های مبلی را در نظر بگیرید

سخن پایانی

در کل، انتخاب پارچه مبلی با توجه به خصوصیات متنوع هر نوع پارچه امری حیاتی است. پارچه‌های طبیعی با ارائه راحتی بیشتر، دوام بالا، زیبایی طبیعی و سازگاری با محیط‌زیست، گزینه‌هایی مناسب برای افرادی هستند که به‌دنبال ارتقای کیفیت و استفاده طولانی‌مدت از مبلمان خود هستند. بااین‌وجود، لازم است به نیازها و سلیقه شخصی خود توجه داشته باشید تا بهترین پارچه مبلی را با توجه به دکوراسیون و سلیقه‌تان برای مبل‌های خود انتخاب کنید. همچنین، مراقبت و نگهداری صحیح از پارچه مبلی نقش مهمی در افزایش دوام و زیبایی آن ایفا می‌کند. برای دیدن انواع مبل‌ها در طرح‌های متنوع و پارچه مبلی‌های باکیفیت و متنوع می‌توانید به وب‌سایت وودن مبل مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *