مجله

مبل شزلون چیست و چه کاربردی در دکوراسیون دارد؟

مبل شزلون چیست و چه کاربردی در دکوراسیون دارد؟

مبل شزلون نوعی مبل راحتی با اندازه‌ای بلند و کشیده است که بتوان پاها را روی آن قرار داد و به‌راحتی استراحت کرد. مبدا و منشاء این نوع مبل کشور فرانسه و اصطلاح فرانسوی آن هم Chaise longue است. 

مبل شزلون یا (Chaise Longue) چیست؟

شزلون مدلی از مبلمان است که به‌صورت مبل تکی در فضای نشیمن یا اتاق خواب قرار می‌گیرد و معمولا دارای یک دسته قوس‌دار است. دسته شزلون‌هایی که عمودی‌اند، اغلب راحتی مطلوبی را برای مخاطب این مبلمان به وجود نمی‌آورند، پس در انتخاب نوع استاندارد آن باید دقت کنید.

تاریخچه مبلمان شزلون

مبل‌های شزلون در دسته مبلمان راحت و زیبا قرار می‌گیرند که با توجه به طراحی خود، خواهان خاص خود را دارند. بااین‌حال، بد نیست قبل از خرید مبل شزلون با تاریخچه این مبلمان و نحوه پدیدارشدن آن‌ها آشنا شوید.

 

  • مصر باستان: طیق کاوش‌های صورت‌گرفته در گورهای مصر باستان، باستان‌شناسان معتقدند که صندلی‌های بلند کشف‌شده در آنجا، اولین نمونه‌های تاریخی از مدل شزلون را نشان می‌دهند که قدمت آن‌ها به حدود 3هزار سال قبل از میلاد باز می‌گردد. برای افراد مرفه و ثروتمند، نشیمن‌هایی با قاب‌های چوبی و تزییناتی از عاج و منبت‌کاری و بلند ساخته می‌شد که به افراد این اجازه را می‌دادند در حالتی شبیه به درازکش روی آن‌ها بنشینند.
  • یونان باستان: در قرن هشتم پیش از میلاد، یونانیان باستان صندلی‌هایی به نام «کلینای» یا «کلاین» طراحی و ساخته بودند. این نوع صندلی از فلز یا چوب ساخته و با لایه‌های پارچه پوشانده می‌شد. برای افزایش راحتی، معمولا از کوسن‌هایی برای قرارگیری زیر بازوها استفاده می‌شد.تاریخچه مبلمان شزلون
  • روم باستان: مانند یونانی‌ها، رومی‌ها هم از مبلمانی به نام «لکتوس» استفاده می‌کردند. مبل شزلون رومی به نام لکتوس شناخته می‌شد و به‌عنوان یک قطعه مبلمان چندمنظوره، به‌طور هم‌زمان برای نشستن و خوابیدن به‌کار می‌رفت. بااین‌حال، به‌دلیل کمبود مهارت و تسلط در ساخت مبلمان، روش ساخت مبل شزلون رومی بسیار ساده بود.
  • عصر امروزه: اولین نمونه‌های مبل شزلون در قرن شانزدهم میلادی در فرانسه طراحی و ساخته شدند. در آن زمان، این نوع مبل به‌عنوان نمادی از تجمل و ثروت شناخته می‌شد و در کاخ‌ها و خانه‌های اشراف‌زادگان مورد استفاده قرار می‌گرفت. در طول قرن‌ها، مبل‌های شزلون تغییرات و تحولات بسیاری را پشت سر گذاشتند و در سبک‌های مختلف دکوراسیون از جمله کلاسیک، مدرن و معاصر مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

انواع مدل‌های شزلون

حال که با شزلون و نحوه پیدایش آن آشنا شدید، بد نیست با انواع مدل این مبلمان هم در فضای دکوراسیون داخلی آشنا شوید و چهره منحصربه‌فردی به فضای داخلی خانه‌تان ببخشید.

مدل مریدین 

احتمالاً با استایل معمولی مریدین شزلون آشنا هستید که یکی از رایج‌ترین انواع مبل شزلون محسوب می‌شود. این مدل، تلفیقی میان سبک‌های کلاسیک و مدرن است و با ویژگی خاصی در پشت و تکیه‌گاه نامتقارن خود، امکان نشستن به پهلو به‌صورت راحت را بدون ترس افتادن از صندلی فراهم می‌کند.

مدل مریدین

مدل رکامیر

برخلاف مریدین، مبل رکامیر دو انتهای متقارن دارد و اغلب بدون تکیه‌گاه طراحی می‌شود؛ بااین‌حال، هر دو انتهای رکامیر به‌عنوان پشتی قابل استفاده است. این نوع مبلمان به نام مادام رکامیر معروف است، چراکه او در سال 1800، پس از نگاه به یکی از عکس‌های پرتره خود، این مدل نشیمن را محبوب کرد.

مدل رکامیر

مدل دوشس بریسه

این نوع از مبلمان شزلون، دارای دو یا گاهی سه قسمت قابل جداشدن است؛ صندلی و پایه زیرین که می‌توانند به یکدیگر متصل شده یا به‌صورت جداگانه به‌عنوان مبلمان استفاده شوند.

مدل دوشس بریسه

 

مدل سلطنتی

مبلمان شزلون سلطنتی در واقع از خانواده مبلمان کلاسیک هستند که معمولا مانند انواع مبلمان کلاسیک دارای دسته‌ای چوبی منبت‌کاری‌شده و با پارچه‌های ساتن یا مخمل‌اند. این مدل را می‌توانید به‌صورت تک در اتاق خواب یا در کنار ست مبلمان در فضای نشیمن خود قرار دهید.

مدل سلطنتی

مدل تاجدار

این مدل در واقع شکلی از مدل سلطنتی محسوب می‌شود با این تفاوت که این مدل مبلمان بیشتر در ترکیب با ست مبلمان استفاده می‌شود و برای فضایی مانند اتاق خواب کاربرد کمتری دارد. البته، هیچ قانونی وجود ندارد که حضور آن را در فضای اتاق خواب کلاسیک شما نفی ‌کند؛ اما به لحاظ ماهیت نسبتا لوکس آن بهتر است از آن در فضای نشیمن و پذیرایی استفاده شود.

مدل تاجدار

مدل مدرن

شزلون‌ها به‌طور کلی دارای بدنه چوبی هستند؛ اما همان‌طور که می‌دانید، سبک مدرن هیچ قاعده‌ای نمی‌شناسد. پس شما می‌توانید یک شزلون مدرن با بدنه‌ای فلزی داشته باشید و ظاهری خاص و مدرن به فضای دکوراسیون داخلی خانه خود ببخشید.

مدل مدرن

مدل اسپرت

این محصول همان شزلون مدرن است، با این تفاوت که در طراحی آن‌ها بیشتر از رنگ، فرم و طرح پارچه‌های ساده استفاده شده است. به همین علت به‌راحتی می‌توانند با هر سبک دکوراسیونی هماهنگ شوند. این مدل از مبلمان برای سبک‌های تلفیقی بسیار مناسب هستند.

مدل اسپرت

مدل راحتی

شزلون راحتی مدلی جدید از این مبل‌هاست که می‌تواند به‌خوبی در فضای نشیمن یا اتاق خواب شما قرار بگیرد. این شزلون‌ها بدون دسته‌اند و فرم آناتومی بدن را در طراحی خود دارند؛ به همین دلیل با نام شزلون راحتی شناخته می‌شوند. انواع مختلف آن را می‌توانید متناسب با فضای نشیمن یا اتاق خواب خود انتخاب کنید.

مدل راحتی

مبل شزلون چه مزایا و چه معایبی دارد؟

 

مبل شزلون با طراحی خاص و جلوه بصری زیبا، گزینه‌ای ویژه برای طراحان داخلی است. برای استفاده از آن به سالن نشیمنی با ابعاد بزرگ نیاز دارید. می‌توانید این مبلمان را در فضاهای کنج سالن یا گوشه‌های نشیمن قرار دهید و جلوه دنجی به فضا ببخشید. هر چند به نظر ممکن است مبل شزلون برای استراحت مناسب باشد؛ اما لابی هتل یا ورودی خانه هم محل مناسبی برای این مبل هستند. به‌علاوه، این مبلمان می‌توانند در کلوزت‌روم نقش کاربردی داشته باشند و فضایی جذاب برای نشستن و انتخاب لباس ایجاد کنند. مبل شزلون چه مزایا و چه معایبی دارد؟

از معایب این نوع مبل می‌توان به مناسب‌نبودن آن برای خانه‌های کوچک اشاره کرد؛ چراکه به فضای بزرگ نیاز دارد. این مبلمان به‌دلیل طراحی خاص و ابعاد بزرگ، در فضاهای محدود از جمله خانه‌های کوچک، جلوه خود را به‌درستی نشان نمی‌دهند. علاوه‌بر این، جابه‌جاکردن مبل شزلون به‌دلیل وزن و ابعاد آن، چالشی بزرگ است و می‌تواند به‌عنوان یک عیب مهم مطرح شود.

 مبل شزلون با لاوست چه فرقی می کند؟

مبل شزلون و لاوست، برای برخی افراد ممکن است به نظر یکسان بیایند؛ اما یکی از تفاوت‌های اساسی آن‌ها، قسمت تکیه‌گاه است. در مبلمان لاوست، هیچ تکیه‌گاهی وجود ندارد، در حالی که در برخی مدل‌های مبلمان شزلون تکیه‌گاه‌هایی وجود دارد. علاوه‌بر این، مبلمان لاوست توسط انگلیسی‌ها و شزلون‌ها توسط فرانسو‌ی‌ها طراحی شده‌اند.

سخن پایانی

با نگاهی به تاریخچه مبل شزلون، نمی‌توان سادگی و زیبایی این مبلمان را نادیده گرفت. از یونان باستان تا رومی‌ها، این مبلمان نه‌تنها علائمی از ذوق و سلیقه طراحی دارند؛ بلکه بخشی از میراث فرهنگی هم هستند. امروزه با گسترش سبک‌های مختلف، مبل شزلون همچنان در دنیای مدرن رونق خود را حفظ کرده است. از طراحی‌های مدرن گرفته تا بازسازی‌های کلاسیک، مبلمان شزلون همیشه جاودانه و آراسته باقی مانده و ادامه می‌دهند. بنابراین، با دیدی به عمق تاریخ، می‌توان این مبلمان را به‌عنوان یک آثار هنری و جزء مهمی از تاریخ فرهنگی بشر شناخت. برای خرید و دیدن انواع مبل‌های کلاسیک و مدرن یا شزلون می‌توانید به وب‌سایت وودن مبل مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *