دکوراسیون

کامل‌ترین روش‌های چیدمان مبل و میز ناهار خوری در منزل

چیدمان مبل و میز ناهار خوری

چیدمان مبل و میز ناهار خوری یکی از جذاب‌ترین و در عین حال سخت‌ترین قسمت‌های چیدمان منازل است. محدودیت‌های فضایی و فرم‌های مختلف فضا، از مستطیل و مربع‌شکل تا فضاهای ال‌شکل و… باعث می‌شوند این چیدمان پیچیده‌تر به‌نظر برسد. از طرفی یک چیدمان نامناسب باعث می‌شود فضا کوچک‌تر و دلگیر به‌نظر برسد، رفت‌و‌آمد در آن فضا سخت‌تر باشد یا احساس به‌هم‌ریختگی دست دهد.

چیدمان اصولی مبل و میز ناهارخوری، موضوعی است که در این مطلب از بلاگ وودن مبل به آن می‌پردازیم. در واقع چیدمان اصولی مبلمان و متناسب با هر فضا و خرید میز ناهار خوری متناسب با فضا، به شما کمک می‌کند دکوراسیون زیبا و در عین حال کاربردی خلق کنید. استفاده از نکاتی که در این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم در کنار ایجاد یک فضای شیک و دلنشین به استفاده بهینه از فضا کمک می‌کند.

جذاب‌ترین چیدمان، سبک پاریسی

سبک پاریسی در چیدمان، یک جمله معروف با عنوان ساده باشید، دارد. البته، این سادگی به معنی لوکس و شیک‌نبودن سبک پاریسی نیست. سبک پاریسی در چیدمان مبل و میز ناهار خوری و درکل چیدمان منزل تلفیقی از سبک سنتی و مدرن است. راحتی حرکت در فضا و سهولت نشست‌و‌برخاست هم نکاتی هستند که در این سبک اهمیت بسیاری دارند.

فضاهای پاریسی شلوغ نیستند، بنابراین بهتر است اکسسوری‌های اضافی، میزهای عسلی اضافی یا هر وسیله بی‌مصرفی را از این فضا حذف کنید. چیدمان در این سبک باید به‌گونه‌ای باشد که فضای خالی کافی برای حرکت باقی بماند. بهتر است فضای مبل و میز ناهارخوری را تفکیک کنید.

اگر فضای کافی دارید، مبل و میز ناهارخوری را در دو فضای مجزا بچینید؛ اما اگر فضای کوچک‌تری دارید، با روش‌های مختلف مانند استفاده از فرش، این تفکیک فضایی را ایجاد کنید.

تفکیک فضای چیدمان مبل و ناهار خوری

اکثر خانه‌های امروزی فضای مشترکی برای اتاق نشیمن، پذیرایی و ناهارخوری دارند. برای چیدمان مبل و میز ناهار خوری در این فضاها بهتر است از روش‌های تفکیک فضا استفاده کنید. تفکیک فضا کمک می‌کند چیدمان کاربردی‌تری داشته باشید. فضای نشیمن و غذاخوری تفکیک‌شده، بدون ایجاد تداخل با هم قابل استفاده خواهند بود.

از لحاظ ظاهری هم فضای تفکیک‌شده، بزرگ‌تر و منظم‌تر به ‌نظر می‌رسد. شما می‌توانید به‌صورت فرضی برای ناهارخوری و مبلمان، دو قسمت مختلف را در نظر بگیرید و با تکنیک‌های چیدمان متفاوت، حس تفکیک فضا را ایجاد کنید. همچنین می‌توانید از روش‌های زیر برای تفکیک فضا کمک بگیرید.

تفکیک فضای چیدمان مبل و ناهار خوری

  • استفاده از فرش برای تفکیک فضا یک روش بسیار متداول است. برای زیر میز ناهارخوری و مبلمان از دو فرش مجزا استفاده کنید.
  • چیدمان سرویس مبل و میز ناهارخوری در جهت‌های مختلف حس تفکیک فضا را ایجاد می‌کند.
  • از نورپردازی برای تفکیک فضاهای مختلف استفاده کنید. به‌طور مثال، یکی از ساده‌ترین روش‌ها این است که هر کدام از لوسترها را به یک فضا اختصاص دهید و چیدمان را بر اساس آن تفکیک کنید.
  • برای فضاهای بزرگ‌تر و با هزینه کمی بیشتر می‌توانید از پارتیشن‌بندی، دیوار موقت، شلف‌های دکوری و به‌طورکلی انواع دکورسازی برای تفکیک فضا استفاده کنید.

چیدمان در جهت‌های در ورودی

در ورودی یکی از عناصر مهم فضاست که می‌توانید از آن برای جهت‌دهی چیدمان و تفکیک فضا کمک بگیرید. گاهی می‌توانید از در ورودی به‌عنوان یک نقطه کانونی استفاده کنید و چیدمان مبل و میز ناهار خوری را بر اساس آن جهت‌دهی کنید. اگر در آپارتمان در مکانی وسط فضا قرار گرفته باشد، می‌توانید از آن هم‌زمان با جهت‌دهی چیدمان برای تفکیک فضا هم استفاده کنید. در را به‌عنوان یک خط فرضی درنظر بگیرید و فضا را به سمت راست و چپ در تقسیم کنید.

فضای پذیرایی ال شکل

چیدمان مبل و میز ناهار خوری در فضاهای ال‌شکل یا فضاهایی که شکستگی‌های خاص فضایی دارند هم به دقت زیادی نیاز دارد. به‌همین دلیل است که همواره تاکید می‌شود که هر فضایی سبک و روش چیدمان خاص خود را دارد. از شکستگی‌ها می‌توانید برای تفکیک فضا کمک بگیرید.

به‌عنوان مثال، برای فضاهای ال می‌توانید از قسمت کوچک‌تر برای چیدمان میز ناهارخوری و از قسمت بزرگ‌تر فضا برای چیدمان مبلمان استفاده کنید. همچنین، می‌توانید از تزئینات و فضاسازی‌های مختلف مانند نصب آینه برای بزرگ‌تر جلوه‌دادن فضا کمک بگیرید.

دیزاین در اتاق پذیرایی با پنجره‌‌های بزرگ

پنجره یکی از المان‌های مهم فضاست که می‌توانید از آن برای چیدمان مبل و میز ناهار خوری کمک بگیرید. از پنجره‌های بزرگ برای جهت‌دهی چیدمان استفاده کنید. همچنین بهتر است مبلمان را نزدیک به پنجره‌ها یا با فاصله مشخصی از آن‌ها بچینید تا از نور استفاده بهتری داشته باشید. بهتر است چیدمان فضاهای دارای پنجره‌های بزرگ را طوری انجام دهید که پنجره‌ها و نور آن‌ها مسدود نشوند.

چیدمان در پذیرایی مربع شکل

مهم‌ترین نکته در چیدمان مبل و میز ناهار خوری فضاهای مربع، درنظرگرفتن فضای کافی برای حرکت آسان در فضاست. به‌علاوه در فضاهای مربع، تفکیک فضا، درنظرگرفتن نقطه کانونی، نورپردازی و فضاسازی اهمیت بسیاری دارد. انتخاب فرم مناسب مبل و میز ناهارخوری و پالت رنگی مناسب نیز در فضای مربعی‌شکل بسیار مهم است.

قرارگرفتن میز ناهارخوری در نزدیکی آشپزخانه یا قراردادن مبلمان در نزدیکی پنجره همه از مواردی هستند که به شما در چیدمان اصولی فضاهای مربع‌شکل کمک می‌کنند.

قراردادن مبل و میز ناهارخوری در پذیرایی مستطیل شکل

چیدمان مبل و میز ناهار خوری در فضای مستطیل‌شکل نسبت به فضاهای مربعی پیچیدگی‌های بیشتری دارد. محدودیت‌های فضاهای مستطیل‌شکل باعث می‌شود طراحی دکوراسیون در این فضاها سخت‌تر باشد. برای فضاهای مستطیل‌شکل از پالت‌های رنگی مناسب، روش‌های تفکیک فضا، نورپردازی مناسب و… استفاده کنید.

باید هنگام چیدمان فضا، زیبایی و کاربردی‌بودن را درنظر بگیرید. چیدمان فضا باید به‌گونه‌ای باشد که میز ناهارخوری و مبلمان به‌طور هم‌زمان قابل استفاده باشند و حرکت در فضا به‌راحتی صورت گیرد.

قراردادن مبل و میز ناهارخوری در پذیرایی مستطیل شکل

نکات مهم چیدمان مبل و ناهار خوری در منزل

در چیدمان اصولی مبل و میز ناهارخوری نکات مهمی را باید رعایت کنید. درنظرگرفتن محدودیت‌های فضایی، روش‌های فضاسازی مناسب، انتخاب مناسب فرم مبل و میز ناهارخوری، انتخاب درست محل قرارگیری اثاثیه، نورپردازی و… از جمله نکاتی هستند که حتما باید در نظر گرفته شوند. اما در چیدمان مبل و میز ناهار خوری سه نکته مهم وجود دارد که باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها داشته باشید.

انتخاب یک پالت رنگی مناسب

انتخاب پالت رنگی مناسب یک انتخاب بسیار مهم در چیدمان هر فضایی است. اگر می‌خواهید سبک چیدمان مبل و میز ناهار خوری پاریسی باشد، انتخاب پالت رنگی خنثی برای شما مناسب‌تر است. چیدمان پاریسی بیشتر رنگ‌های خنثی مانند سفید، خاکی، طوسی و… را شامل می‌شود. اما شما می‌توانید با درنظرگرفتن قواعد انتخاب پالت رنگی از ترکیب رنگ‌های مختلفی استفاده کنید.

باید توجه داشته باشید که انتخاب پالت رنگ مناسب بر اساس اندازه و نور فضا، سبک چیدمان مورد علاقه‌تان، رنگ دیوارها، فرش و سایر لوازم منزل و… متفاوت خواهد بود. برای فضاهای کوچک پالت‌های رنگی محدود که حداکثر شامل 3 رنگ متفاوت باشند و رنگ‌های خنثی مناسب‌تر هستند. حتی توصیه می‌شود برای فضاهای کوچک یکی از این رنگ‌ها سفید باشد.

بهترین جای مبل و ناهار خوری در منزل

انتخاب جای مناسب مبل و میز ناهارخوری موضوع مهم دیگری است که در چیدمان فضا باید درنظر بگیرید. کاربری، سبک چیدمان، اندازه فضا و تفکیک فضایی را در انتخاب جای مناسب درنظر بگیرید. قبل از هر چیز، مبل و میز ناهارخوری را طوری قرار دهید که مانعی برای حرکت آزادانه نباشند.

اگر فضا، پنجره‌های بزرگ و نورگیری دارد، بهتر است تا جای ممکن مبل و میزناهارخوری را در نزدیکی پنجره‌ها قرار دهید. هنگام چیدنم مبل‌های راحتی در اتاق نشیمن هم بهتر است آن‌ها را طوری قرار دهید که دید مناسبی به تلویزیون داشته باشند. بنابراین، انتخاب جای مناسب مبل و میز ناهارخوری دومین نکته مهم در چیدمان منزل است.

قراردادن ناهارخوری نزدیک به آشپزخانه

یکی دیگر از نکاتی که در چیدمان مبل و میز ناهار خوری باید در نظر بگیرید، کاربردی‌بودن چیدمان است. به‌طورمثال در انتخاب جای مناسب میز ناهارخوری، نزدیک‌بودن آن به آشپزخانه اهمیت بیشتری دارد؛ چراکه چیدمان میز و سرو غذا را راحت‌تر و سریع‌تر می‌کند. با رعایت این نکات می‌توانید چیدمان اصولی و زیبایی را برای منزلتان داشته باشید.

قراردادن ناهارخوری نزدیک به آشپزخانه

سخن پایانی

چیدمان درست مبل و میز ناهارخوری علاوه‌بر زیبایی، کمک می‌کند به‌راحتی در فضا جابه‌جا شوید و حس بهتری در آن فضا داشته باشید. در این مقاله به بیان مطالبی پرداختیم که کمک می‌کنند چیدمان مبل و میز ناهار خوری منزلتان را به بهترین شکل انجام دهید.
هر چند قبل از آن توصیه می‌کنیم در انتخاب و خرید مبلمان و میز مناسب، از لحاظ کیفیت، رنگ، اندازه و هماهنگی آن با اندازه فضایی که دارید دقت کنید. در این راستا، می‌توانید برای دریافت مشاوره خرید و انتخاب بهترین مبل و میز ناهارخوری در انواع مدل‌ها و سبک‌ها همین حالا به وودن مبل سر بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *