دکوراسیون

مقایسه جنس‌های مختلف مبل باغی +مزایا و معایب

یکی از ملزوماتی که برای فضاهایی مانند باغ و ویلا کاربرد دارد، مبلمان باغی است. برای روزهایی که هوا معتدل و ملایم است، یعنی با شروع فصل بهار و عصرها و شب‌های تابستان، نشستن در فضای باز و آرامش‌بخش، می‌تواند بسیار لذت بخش باشد. اگر شما هم به فکر خرید مبل باغی هستید، اما در مورد جنس مبل باغی و سایر ویژگی‌های آن اطلاعات چندانی ندارید، این مقاله برای شماست. از آنجایی که علاوه بر ظاهر مبلمان، کیفیت و استحکام و ماندگاری آن هم اهمیت بسیاری دارد، باید پیش از خرید اطلاعات لازم در این مورد را کسب نمایید. در این مقاله جنس‌های مختلف مبل باغی را مورد بررسی قرار می‌دهیم و مزایا و معایب آن را شرح می‌دهیم؛ با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

نکات مهم در انتخاب مبل باغی

در هنگام انتخاب مبل باغی لازم است نکاتی را در نظر بگیرید تا در میان مدل‌های متنوعی که در بازار وجود دارد، بتوانید انتخابی اصولی و درست داشته باشید. در ادامه به معرفی نکات مهم در انتخاب مبل باغی می‌پردازیم.

توجه به شرایط آب و هوایی

یکی از نکاتی که در انتخاب مدل مبل باغی تاثیرگذار است، شرایط آب و هوایی منطقه است. دقت کنید که میزان رطوبت و خشکی آب و هوای منطقه مورد نظر شما چگونه است. به عنوان مثال اگر در منطقه خشک سکونت دارید، گرما و خشکی هوا باعث ترک خوردن بدنه مبلمان چوبی خواهد شد. همچنین در مناطقی که در معرض طوفان و بادهای شدید قرار دارند، مبلمان آلومینیومی با وزن سبک پیشنهاد نمی‌شود. بنابراین در نظر گرفتن آب و هوای منطقه در انتخاب جنس مبل باغی موثر است. جنس مبل باغی باید به گونه‌ای باشد که با آب و هوا و شرایط محیطی آن‌جا سازگار باشد.

محل قرارگیری مبل باغی

باید دقت کنید که مبل باغی را در کجا قرار می‌دهید؟ آیا فضای قرار گیری مبل در معرض باران، برف و یا نور شدید خورشید است؟ دقت به چنین نکاتی به انتخاب صحیح شما کمک خواهد کرد. برای مثال اگر کف فضای قرارگیری مبل باغی با چمن پوشیده شده است، بهتر است از مبل چوبی استفاده نکنید. زیرا رطوبت چمن به مرور زمان به مبلمان منتقل شده و باعث از بین رفتن چوب خواهد شد. همچنین اگر فضای مورد نظر در معرض نور خورشید است، می‌توان از مبلمان به همراه سایبان استفاده کرد.

کیفیت متریال مبل فضای باز

یکی از نکات مهم برای انتخاب مبل باغی، دقت به کیفیت متریال آن است. برای انتخاب مبلی با متریال مناسب باید به آب و هوای آن ناحیه، شکل ظاهری مبلمان وطریقه نگهداری از آن توجه کنید. جنس مبل باغی باید با این شرایط تناسب و سازگاری داشته باشد. همچنین باید میزان مراقبت از مبل را در نظر بگیرید. برای مثال مبل‌هایی با جنس آلومینیوم یا رزین به مراقبت کمتری نیاز دارند.

راحتی مناسب مبلمان در زمان استفاده

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در زمان انتخاب و خرید مبلمان مخصوص باغ و ویلا در نظر گرفت، میزان راحتی مبلمان باغی است. همواره به سراغ خرید مبلمانی بروید که از متریال مقاوم و در عین حال راحتی برخوردار باشد. همچنین اگر عادت به استراحت در فضای باز و بر روی مبل باغی را دارید، مبلمانی با روکش نرم به هماره بالش‌هایی برای استراحت، بهترین انتخاب خواهند بود.

انواع مبل باغی به همراه مزایا و معایب آن

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد؛ در هنگام انتخاب مبلمان مناسب برای باغ، جنس مبل باغی اهمیت بسیاری دارد. مبلمان باغی از نظر جنس دارای انواع متعددی هستند. از انواع مبلمان باغی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مبل چوبی

از انواع مبلمان باغی که کاربرد بسیاری دارد و از محبوبیت بالایی برخوردار است، می‌توان به مبل چوبی اشاره کرد. این نوع مبل‌ها در انواع مبلمان باغی تاشو و سفری و مبلمان باغی ساده تولید و به بازار عرضه می‌شوند. انواع میز و صندلی و مبل باغی تاشو برای محیط‌های کوچک مانند تراس و بالکن بسیار مناسب هستند و از انواع ساده آن‌ها می‌توان برای فضاهای بزرگ‌تر در آلاچیق و… استفاده نمود. برخی از میز و صندلی‌ها و مبل‌های چوبی، فرمی ساده و کلاسیک دارند و برای طرفداران سبک کلاسیک مناسب هستند.

مزایا مبل باغی چوبی

هنگامی که جنس مبل باغی چوبی است، به دلیل برخورداری از متریال طبیعی، حس و حال طبیعت و آرامش را برای انسان تداعی می‌کند. این نوع مبلمان را می‌توان در طرح‌های ساده و یا کنده کاری شده تهیه نمود.

معایب مبل چوبی باغی

معمولا قیمت مبل چوبی باغی بسیار بالاست، زیرا متریال سازنده آن گران است و این امر باعث افزایش قیمت آن نسبت به بسیاری از انواع مبلمان باغی می‌شود. مخصوصا اگر بر روی آن کنده‌کاری هم صورت گرفته باشد و یا جنس چوب، بسیار باکیفیت باشد، قیمت آن خیلی گران‌تر خواهد بود. همچنین چوب مقاومت بالایی در برابر عوامل آسیب رسان محیطی مانند رطوبت و نور شدید نداشته و بسیار آسیب پذیر است. این امر باعث می‌شود که به سرعت دچار پوسیدگی شود.

مبل فلزی

همان‌طور که از نام این نوع مبلمان مشخص است، از جنس فلز ساخته می‌شود و مقاومت بالایی دارد. جنس مبل باغی فلزی، معمولا از فلز آلومینیوم یا آهن است و در برابر رطوبت آسیب چندانی نمی‌بیند. در این میان، مبل باغی آلومینیومی سبک بوده و در برابر رطوبت مقاومت قابل قبولی دارد، اما از آنجایی که مدل‌های آن محدود بوده و قیمت آن بالاست، محبوبیت زیادی در بین مردم ندارد. از طرف دیگر مبل باغی آهنی علاوه بر قیمت مناسب، بدنه بسیار محکم و مقاومی دارد و یکی از پر فروش‌ترین مبلمان باغی محسوب می‌شود.

مزایا مبل باغی فلزی

به طور معمول مبل باغی فلزی دارای قالب‌ های استاندارد است و طبق اصول ارگونومیک بدن طراحی و تولید می‌شود . همچنین برای راحت بودن بدن در آن، تشک‌های ابری یا الیافی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این تشک‌ها را می‌توان در زمانی که قصد استفاده از مبلمان را ندارید، جمع کنید تا آلوده نشوند. از دیگر مزایای این نوع مبل، می‌توان به استحکام و مقاومت بالای آهن اشاره کرد. همچنین تسمه ‌کاری و متصل نمودن اجزا با‌ جوش‌های قوی co2موجب می‌شود که این نوع مبل باغی کاملا محکم و در برابر آسیب، مقاوم باشد. استحکام این مبل‌ها در حدی است که اگر از یک فروشگاه معتبر خریداری شده باشد، می‌تواند تا وزن ۱۵۰ کیلوگرم را تحمل کرده و نشکند.

معایب مبل باغی فلزی

اگر جنس مبل باغی فلزی آهنی باشد، در برابر رطوبت آسیب خواهد دید. برای جلوگیری از این مشکل، باید مراقب از بین رفتن روکش رنگ کوره‌ای مبل آهنی باشید. رنگ کوره‌‌ای به رنگی گفته می‌شود که به طور الکترواستاتیک بر روی فلز آهن به کار رفته است. این رنگ در طی چند مرحله شستشو داده می‌شود و توسط رنگ‌های پودری الکترواستاتیک پوشانده می‌شود تا در مقابل رطوبت مقاومت بالایی داشته باشد.

مبل پلاستیکی

مبل باغی پلاستیکی از جنس پلاستیک ساخته می‌شود و به همین دلیل بسیار سبک است. وزن سبک این مبل‌ها حمل و نقل آن‌ها را آسان می‌سازد. این مبل‌ها در انواع ساده و طرح‌دار تولید و به بازار عرضه می‌شوند.

مزایا مبل باغی پلاستیکی

یکی از مزایای مبل باغی پلاستیکی وزن سبک آن است. وزن سبک این نوع مبلمان باعث می‌شود که به راحتی قابل حمل و جابجایی باشد. بنابراین زمانی که نیازی به آن نیست، می‌توان به راحتی صندلی‌ها را درون هم قرار داد و استفاده بهینه‌ای از فضا داشت.

معایب مبل باغی پلاستیکی

جنس مبل باغی پلاستیکی از پلاستیک است و پلاستیک نسبت به سایر متریال مانند چوب و فلز، مقاومت و استحکام کمتری دارد. به همین دلیل اگر از این نوع مبل و صندلی به خوبی مراقبت نکنید، احتمال شکستگی و آسیب دیدن آن وجود دارد. همچنین به دلیل سبک وزن بودن، برای مناطقی که تحت وزش باد شدید و طوفان قرار دارد، نمی‌تواند گزینه مناسبی باشد.

سخن پایانی

با توجه به مواردی که در این مقاله ذکر شد، برای خرید مبل باغی مناسب و انتخاب جنس مبل باغی باید متناسب با نیاز فضا و محیط عمل کنید. همچنین شرایط آب و هوایی منطقه را در نظر گرفته و شرایط محیط را بسنجید و در نهایت سلیقه شخصی و سبک دکوراسیون را در نظر بگیرید. در نظر گرفتن ابعاد فضای مورد نظر هم به شما در انتخاب مبل باغی با اندازه مناسب کمک می‌کند. به عنوان مثال اگر می‌خواهید برای بالکن مبل و صندلی تهیه کنید، بهتر است به سراغ انواع کوچک آن بروید تا بتوانید از فضا بهترین بهره را ببرید. دقت داشته باشید که خرید زیباترین و گران‌قیمت‌ترین مبلمان، اگر مطابق با نیاز فضای شما نباشد و نکات مهم در انتخاب جنس مبل باغی را در نظر نگیرید، کاربردی نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *