دکوراسیون

اصول طراحی دکوراسیون خانه به سبک مینیمال

طراحی دکوراسیون به سبک مینیمال

این روزها سبک دکوراسیون مینیمال به یکی از سبک‌های پرطرفدار در زندگی مدرن تبدیل شده است. به عقیده طراحان دکوراسیون، سبک مینیمال موجب پاکسازی و ساده شدن فضای زندگی شده و افراد را از دنیای شلوغ و گیج کننده اطراف دور می‌کند. در واقع هدف از طراحی به سبک مینیمال، اولویت‌بندی کردن موارد ضروری است. در این سبک ملزومات ضروری و محدود اما با کیفیت بالا حفظ می‌شوند و هر گونه شلوغی و به هم ریختگی در فضا جایی ندارد. بنابراین تزئینات اضافی حذف خواهد شد. در ادامه به تعریف جامع‌تر از این سبک پرداخته و ویژگی‌های آن را برای شما شرح می‌دهیم؛ با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

معرفی سبک دکوراسیون مینیمال

سبک دکوراسیون مینیمال یادآور ساده گرایی یا کمینه‌گرایی است. در این سبک، سادگی حرف اول را می‌زند و نشان دادن آرامش و ویژگی‌های جذاب معماری محیط در اصول طراحی دکوراسیون در نظر گرفته می‌شود. پالت رنگ سبک دکوراسیون مینیمال، مونوکروم بوده و با استفاده از رنگ‌های خنثی فضایی آرامش بخش و جذاب ایجاد می‌شود. همچنین این سبک عاری از هرگونه شلوغی و تجملات است.

معرفی سبک دکوراسیون مینیمال

ویژگی های دکوراسیون مینیمال

دکوراسیون مینیمال دارای ویژگی‌هایی مانند سادگی، به کار بردن رنگ‌های خنثی و روشن و استفاده از طیف‌های یک رنگ مانند سفید یا کرم، استفاده از جزئیات ظریف و… بوده که در ادامه به شرح این ویژگی‌ها می‌پردازیم:

سادگی در عین شیک بودن

مهمترین ویژگی سبک دکوراسیون مینیمال، سادگی در ساختار و نوع چیدمان وسایل منزل است. اصل سادگی باید در چیدمان و انتخاب وسایل منزل به خوبی رعایت شود. به عنوان مثال استفاده از پرده‌های ساده و جایگزین کردن لوستر با چراغ مخفی از ویژگی‌های این سبک دکوراسیون به شمار می‌رود.

طراحی دکوراسیون مونوکروم

یکی دیگر از ویژگی‌های سبک دکوراسیون مینیمال، استفاده از رنگ‌های روشن و خنثی برای دیوارها، پرده‌ها، مبلمان و دیگر اجزای دکوراسیون است. رنگ سفید یکی از پراستفاده‌ترین رنگ‌ها در این سبک به شمار می‌آید. می‌توان در کنار رنگ سفید از طیف‌های رنگی نزدیک به آن مانند کرم و بژ استفاده کرد. در سبک دکوراسیون مونوکروم یک رنگ به عنوان رنگ اصلی در نظر گرفته می‌شود و سایر اجزای دکوراسیون از همان رنگ و تناژهای روشن یا تیره آن هستند.

طراحی دکوراسیون مونوکروم

خانه ای با جزییات و ظرافت مدرنیته

معمولا در منازلی که به سبک دکوراسیون مینیمال طراحی می شوند، لوازم تزئینی زیاد و تجملاتی جایی ندارد. به عنوان مثال می‌توان از شمع‌های دکوراتیو زیبا، گلدان و یک یا دو تابلو استفاده کرد. دقت داشته باشید که نباید فضا را خیلی شلوغ کرد و اجازه داد تا فضای خالی دیده شده و حس آرامش را برای افراد تداعی کند. استفاده از جزئیات ظریف و مدرنیته علاوه بر اینکه فضا را از یکنواختی درمی‌آورد، با سبک مینیمال هم کاملا همخوانی دارد. اکسسوری‌های مدرن در عین سادگی به دکوراسیون جذابیت می‌بخشند.

اصول مهم طراحی دکوراسیون به سبک مینیمال

5 نکته مهم دکوراسیون مینیمال به شما کمک می‌کند تا یک طراحی زیبا و اصولی داشته باشید. در واقع برای اینکه بتوانید این کار را به صورت استاندارد انجام دهید، باید اصول زیر را رعایت نمایید :

استفاده از رنگ‌های خنثی در دکوراسیون

یکی از اصول اساسی در طراحی دکوراسیون به سبک مینیمال، استفاده از رنگ‌های خنثی مانند سفید، کرم، طوسی و… است.

ایجاد نظم در دکوراسیون

دقت داشته باشید که نظم در این نوع دکوراسیون اهمیت بسیاری دارد. وسایل غیر ضروری را از محیط حذف کنید و بقیه وسایل را درون کمدها قرار دهید.

داشتن تعادل در دکوراسیون

برای داشتن یک دکوراسیون مینیمال، یک محیط کاملا متعادل ایجاد کنید. برای این کار می‌توانید از یک یا چند اکسسوری با رنگ‌های گرم در کنار رنگ‌های خنثی استفاده کنید.

دقت در انتخاب مبلمان

انتخاب مبلمان مناسب در دکوراسیون مینیمال حرف اول را می‌زند و نوع مبلمان انتخابی شما باید کاربردی و ساده باشد. خرید مبل مینیمال مانند مبلمان ال گزینه مناسبی برای این نوع دکوراسیون محسوب می‌شود.

فراموش نکردن نور طبیعی

یکی از اصولی که باید در سبک دکوراسیون مینیمال در نظر بگیرید، نورپردازی فضا است. برای این کار می‌توانید از پنجره‌های بزرگ با پرده‌های توری به رنگ سفید، استفاده کنید تا نور طبیعی خورشید فضای منزل را در بر گرفته و به دکوراسیون زیبایی ببخشد.

استفاده از فرش‌هایی با رنگ خنثی

دقت داشته باشید که فرش‌هایی با طرح شلوغ در این نوع دکوراسیون جایی ندارند. سعی کنید از فرش‌های ساده در رنگ‌های خنثی و بدون اشکال هندسی یا الگوی خاص استفاده کنید.

استفاده از فرش_هایی با رنگ خنثی

چیدمان منزل با اصول سبک مینیمال

در هنگام چیدمان منزل با اصول سبک دکوراسیون مینیمال نکات زیر را در نظر بگیرید:
دکوراسیون مینیمال به معنی خرید وسایل ارزان نیست، بلکه خرید وسایل کم اما باکیفیت است، به طوری که سال‌ها بتوانید از آن‌ها استفاده کنید. بنابراین باید وسایلی ساده اما باکیفیت خریداری کنید و در هنگام چیدمان نیز سادگی را رعایت کنید و از شلوغ کردن فضا بپرهیزید. این کار موجب می‌شود که سبک دکوراسیون شما از مد نرود و نیازمند تغییر نباشد.

انتخاب چیدمان منظم

سعی کنید در هنگام چیدمان از تجملات و زرق و برق دوری کنید و از اکسسوری‌های ساده و مدرن استفاده نمایید. به عنوان مثال می‌توانید چند شمع را به همراه یک گلدان کوچک بر روی میز قرار دهید. در هنگام چیدمان دکوراسیون، نظم را رعایت کنید و چیدمانی نامرتب و شلوغ نداشته باشید. تا جایی که می‌توانید در فضای خانه از نرده، پایه و سایر جزئیات غیر ضروری استفاده نکنید.

کاور شوفاژ

اگر از شوفاژ در فضای منزل استفاده می‌کنید، شوفاژ‌ها را با پانل‌های ام‌ دی ‌اف همرنگ با دیوار و رنگ اصلی به کار رفته پر فضای منزل، بپوشانید تا فضایی منسجم و هماهنگ ایجاد شود. از چیدن مبلمان تجملاتی و دارای زرق و برق در منزل خودداری کنید. مبلمان باید ساده و در حد نیاز شما و اعضای خانواده‌تان باشد.

استفاده از پرده‌های حریر

استفاده از پرده‌های حریر روشن به همراه پنجره‌های بزرگ را فراموش نکنید، تا نور طبیعی در فضای خانه منتشر شود و زیبایی سبک دکوراسیون مینیمال را دوچندان سازد. به یاد داشته باشید، فضای مینیمال باید روشن باشد.

استفاده از پرده_های حریر

انتخاب کابینت ساده و مینیمال

کابینت‌های آشپزخانه و کمد‌ها را ساده و صاف انتخاب کنید و به جای دستگیره‌های طرح دار از کمدهای ریلی و بدون دستیگره استفاده نمایید. تمام چراغ‌ها باید به صورت چراغ مخفی باشند و یا اگر از لوستر استفاده می‌کنید، لوسترهای مینیمال و مدرن تهیه کنید. وسایل مختلف را از جلوی دید بردارید و به داخل کمدها یا کابینت‌ها منتقل کنید تا فضا کاملا خلوت و دور از شلوغی باشد.

استفاده از باکس و سبد‌های جداکننده

برای نظم بخشیدن بیشتر و خلوت کردن فضا می‌توانید باکس‌ها و سبد‌های جداکننده درون کمدها به کار ببرید تا نظم بیشتری در دکوراسین منزل شما ایجاد شود. از طرح‌های کاغذ دیواری ساده و بدون طرح در رنگ‌های روشن و خنثی استفاده کنید. سایر وسایل نیز باید دارای ارتفاع کمی بوده و دست و پاگیر نباشند. دقت داشته باشید که فرش‌های سنتی ایرانی در این نوع دکوراسیون جایی ندارند و باید از فرش‌های مدرن و تک رنگ و خلوت استفاده نمایید.

سخن نهایی

سبک دکوراسیون مینیمال یکی از سبک‌های پرطرفدار در طراحی دکوراسیون محسوب می‌شود. مهمترین ویژگی این سبک رعایت کردن سادگی در چیدمان و طراحی دکوراسیون است. این سبک عاری از هرگونه شلوغی بوده و فضای خلوت و روشن آن موجب ایجاد حس آرامش در افراد می‌شود. استفاده از گیاهان، بهره گیری از نور طبیعی خورشید در فضا، استفاده از رنگ های روشن و خنثی، لوازم دکوری ساده و مدرن و… از ویژگی‌های سبک دکوراسیون مینیمال به شمار می‌رود. با رعایت نکاتی که در این مقاله گفته شد، می‌توانید یک دکوراسیون شیک و چشم‌نواز به سبک مینیمال داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *