دکوراسیون

راهنمای جامع نگهداری و تمیز کردن مبلمان فضای باز

راهنمای جامع نگهداری و تمیز کردن مبلمان فضای باز

یکی از بهترین کارهایی که می‌توان برای زیباتر کردن فضای باز انجام داد، خرید مبلمان باغی یا مبلمان فضای سبز است. با تهیه این نوع مبلمان می‌توانید یک فضای دنج در باغ، ویلا یا بالکن خود ایجاد کنید و از آن لذت ببرید. اما اگر می‌خواهید که مبلمان فضای باز شما سال‌ها دوام داشته باشد، باید با روش‌های نگهداری و تمیز کردن مبل فضای باز آشنا شوید. در این مقاله از وودن مبل به روش‌های صحیح نگهداری و تمیز کردن مبل و صندلی باغی می پردازیم، با ما تا پایان مقاله همراه باشید.

نگهداری مبل فضای باز چوبی

یکی از انواع مبلمان باغی که جذابیت بسیاری به فضای باز می‌بخشد، مبلمان چوبی است. به ویژه اینکه این نوع مبلمان از متریال طبیعی برخوردار بوده و نمای گرم و دلپذیری دارد. اما استفاده از آن نیازمند نگهداری مداوم و مراقبت دائمی است. در صورت خرید این نوع مبلمان باید هر چند هفته یک بار به بررسی و تعمیرات آن بپردازید. برای نگهداری از این نوع مبلمان باید آن را دور از فضای مرطوب نگه داشته و در فواصل منظم آن را تمیز نمایید. همچنین هر ۶ تا ۸ هفته یک بار اقداماتی نظیر سمباده زنی، لکه گیری، رنگ و… انجام دهید.

تمیز کردن مبلمان فضای باز چوبی

بسیاری از افراد به دلیل زیبایی و جذابیت مبلمان چوبی، از آن برای چیدمان فضای باز استفاده می‌کنند. برای تمیز کردن مبل فضای باز چوبی و پاک ردن لکه‌ها از روی آن برای هر نوع مبل، باید به شکل زیر عمل کنید:

تمیز کردن مبلمان فضای باز چوبی

مبل حصیری

در مورد مبل چوبی حصیری، می‌توانید با استفاده از صابون ملایم، آب و موم یا واکس مخصوص چوب، آن را به آرامی تمیز کنید. برای این کار باید به وسیله آب پرفشار مبل حصیری را شسته و چنان‌چه آلودگی بر روی آن باقی ماند، از کمی صابون یا مایع ظرفشویی و یک اسفنج برای تمیز کردن مبل استفاده نمایید. سپس آب کشی کرده و خشک کنید. پس از خشک شدن می‌توانید با استفده از واکس چوب یا موم چوب آن‌ها را براق نمایید.

مبل چوب نرم

برای تمیز کردن مبل چوب نرم می‌توانید از محلول آمونیاک و سرکه سفید استفاده کنید. در این روش آمونیاک را با سرکه سفید و یک چهارم آب مخلوط کنید و محلول ساخته شده را به وسیله یک برس نرم یا پارچه بر روی چوب بکشید. سپس مبل را شسته و برای خشک شدن در مقابل نور خورشید قرار دهید. محلول ذکر شده برای تمیز کردن انواع چوب سرو، کاج یا چوب قرمز هم کاملا مناسب است.

مبل چوب سخت

مبل‌هایی که از چوب‌های سخت شامل چوب درخت بلوط یا گیلاس ساخته شده‌اند، برای نگهداری به صیقل سالیانه نیاز دارند. برای صیقل دادن می‌توانید از سمباده دستی یا دستگاه آن استفاده نمایید. اگر از سمباده دستی استفاده می‌کنید، مدل بسیار نرم آن را مورد استفاده قرار دهید، تا منجر به ایجاد خط و خش بر روی مبل نشود و یک سطح یکدست و صاف به شما ارائه دهد. سپس با استفاده از یک پارچه مرطوب، سطح مبلمان را تمیز کنید. برای اینکه سطحی صاف و براق داشته باشید، باید از پوشش پلی اورتان، پرایمر یا روغن با کیفیت استفاده کنید. همچنین برای محافظت در نهایت، بر روی آن‌ رنگ روغن بزنید.

مبل چوب سخت

نگهداری مبل فضای باز پلاستیکی

تمیز کردن مبلمان پلاستیکی به مراتب ساده‌تر از سایر متریال مبلمان است. دلیل این امر انعطاف پذیری بالای پلاستیک است. البته به دلیل اینکه نسبت به مبلمان فلزی و چوبی مقاومت کمتری دارد، باید نسبت به نگهداری آن دقت نمایید. به عنوان مثال قرار گرفتن مبلمان پلاستیکی در نور مستقیم خورشید می‌تواند به آن‌ها آسیب برساند.

تمیز کردن مبلمان فضای باز پلاستیکی

برای تمیز کردن مبل فضای باز پلاستیکی، ساده‌ترین راه استفاده از مایع ظرفشویی و آب گرم است. برای تهیه این محلول یک چهارم حجم مایع ظرفشویی در حدود 59 میلی‌لیتر را با یک گالن آب مخلوط کنید و با استفاده از یک اسکاچ نرم بر روی سطوح بکشید. دقت داشته باشید که آب نباید بیش از حد سرد یا داغ باشد. زیرا نمی‌توان با آب سرد آلودگی‌ها را از بین برد و آب داغ هم به سطوح پلاستیکی صدمه می‌زند.

اگر شما هم علاقمند به مشاهده انواع مدل‌های مبل فضای باز هستید، مطالعه بلاگ 15 مدل مبل باغی و فضای باز پیشنهاد می‌شود.

تمیز کردن مبلمان فضای باز پلاستیکی

پاک کردن قسمت ها رنگی

برای اینکه قسمت‌های رنگی را تمیز کنید، از اسپری سرکه استفاده نمایید. برای این کار ابتدا با مخلوط کردن یک چهارم فنجان سرکه سفید با یک چهارم آب، یک محلول تمیز کننده تهیه کنید. سپس این محلول را بر روی سطح مبل اسپری کرده و اجازه دهید تا ده تا بیست دقیقه بر روی سطح باقی بماند. پس از آن مبلمان را آبکشی کنید و در مقابل نور خورشید خشک نمایید.

تمیز کردن لکه های سخت

برای تمیز کردن لکه‌های سخت از مبلمان پلاستیکی از جوش شیرین استفاده کنید. برای پاک کردن سطوح پلاستیکی به این روش، کمی جوش شیرین را بر روی ناحیه آلوده ریخته و با استفاده از یک اسفنج نرم لکه را تمیز کنید. دقت داشته باشید که هرگز از اسفنج زبر استفاده نکنید، زیرا می‌تواند موجب خش دار شدن سطح شود.

لکه سخت

نگهداری مبل فضای باز فلزی

از آنجایی که مبل فلزی به ویژه مبل آهنی در برابر رطوبت آسیب‌پذیر بوده و زنگ می‌زند، برای نگهداری از آن می‌توانید از کاورهای ضد آب استفاده کنید و در مواقعی که از مبلمان استفاده نمی‌کنید، روی آن را بپوشانید. همچنین می‌توانید با اسپری‌های ضد زنگ روی سطح مبل را اسپری کنید تا از زنگ زدن آن جلوگیری نمایید.

تمیز کردن مبلمان فضای باز فلزی

تمیز کردن مبل فضای باز فلزی کار چندان سختی نیست. برای این کار باید از یک شوینده ملایم و آب استفاده کنید. ابتدا تشک مبل و کوسن‌ها را برداشته و سپس با محلول آب و شوینده سطح مبل فلزی را تمیز نمایید. چنان‌چه متوجه شدید که مبل فلزی شما دچار زنگ زدگی شده است، با استفاده از سمباده از روی مبلمان پاک کنید. پاک کردن مبلمان آلومینومی با یک دستمال نم‌دار هم امکان‌پذیر است. البته اگر میخواهید در فصل بهار، چیدمان مبل فضای باز داشته باشید، بهتر است نکات مهم مبل فضای باز در بهار را رعایت کنید تا اطلاعات کافی در رابطه با مبل حیاط یا ویلا خود داشته باشید.

تمیز کردن مبلمان فضای باز فلزی

سخن پایانی

با شروع فصل تابستان، افراد تمایل بیشتری به تهیه مبلمان باغی، نشستن در هوای آزاد و لذت بردن از طبیعت نشان می‌دهند. از طرفی به دلیل اینکه شرایط آب و هوایی با توجه به فصل‌های مختلف تغییر می‌کند و این تغییرات مانند سرد شدن و گرم شدن هوا، بارش باران یا برف، نور خورشید و… می‌تواند بر روی مبلمان باغی تاثیر نامطلوب بگذارد، نگهداری از مبلمان فضای باز اهمیت بسیاری دارد. در این مقاله به روش‌های نگهداری و تمیز کردن مبل فضای باز پرداختیم و روش تمیز کردن هر مبل را با توجه به متریال آن شرح دادیم. همان‌طور که در این مقاله گفته شد، با توجه به اینکه متریال مبل باغی چه چیزی باشد، روش تمیز کردن آن متفاوت خواهد بود. دقت داشته باشید که با نگهداری صحیح از مبلمان فضای باز می‌توانید به عمر و ماندگاری آن‌ها افزوده و برای سال‌ها از مبلمان خود استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *