دکوراسیون

اشتباهاتی که در چیدمان مبل نباید انجام بدهیم!

شاخص اشتباهات چیدمان مبل

اشتباهات چیدمان مبل می‌تواند برای هر منزلی رخ دهد. مهم‌ترین عنصر در طراحی دکوراسیون داخلی سالن پذیرایی و نشیمن منزل مبلمان است، بنابراین چیدمان آن به روش درست اهمیت زیادی دارد. برخی اشتباهات در چیدمان مبلمان به قدری دارای تاثیر منفی هستند که می‌تواند فضا را کوچک، شلوغ و بی‌ربط جلوه دهد. در مقابل چیدمان اصولی مبلمان می‌تواند حتی تاثیر زیادی در بزرگ‌تر نشان دادن سالن شما داشته باشد. بنابراین اگر قصد تغییر دکوراسیون یا خرید مبل را دارید، این مطلب از وودن مبل برای شماست. اطلاع از اشتباهات چیدمان مبل می‌تواند منزل شما را دلنشین و شیک‌تر جلوه دهد.

چسباندن مبلمان به دیوار پذیرایی

یکی از رایج‌ترین اشتباهات چیدمان مبل همین چسباندن مبلمان به دیوار است. برخی افراد فکر می‌کنند برای بزرگ‌تر نشان دادن نشیمن در آپارتمان‌های کوچک باید پشتی مبل را به دیوارها بچسبانند. شاید در این صورت چند سانتی‌متر مکعب فضای بیش‌تر داشته باشید، ولی سالن شما دلگیر و خفه به نظر می‌رسد. در مقابل در نظر گرفتن چند سانتی‌متر فاصله میان مبلمان و دیوار پشتی آن می‌تواند جریان انرژی و هوا را در نشیمن شما ایجاد کند.

چسباندن مبلمان به دیوار پذیرایی

در این صورت جلوه‌ی دلنشین‌تر و صمیمانه‌تری خواهید داشت و میهمانانتان از معاشرت در این فضا بیش‌تر لذت می‌برند. می‌توانید برای فضاهای کوچک از مبلمان راحتی جمع‌ و جور یا حتی مبلمان ال کمک بگیرید. هم‌چنین نکاتی برای اصول چیدمان مبل در خانه کوچک وجود دارد که با رعایت آن می‌توانید بهترین استفاده را از فضا داشته باشید.

فاصله خیلی نزدیک و یا دور مبلمان از یکدیگر

یکی دیگر از اشتباهات چیدمان مبلمان در مورد فاصله میان مبل‌ها از یکدیگر رخ می‌دهد. فاصله‌ی میان مبل‌ها باید نه خیلی زیاد و نه خیلی کم باشد. در چیدمان مبلمان لازم است به تناسب آن برای گفت‌وگوهای رو در رو توجه کنید. نباید افراد برای دیدن صورت یکدیگر یا شنیدن صدای یکدیگر به زحمت و دردسر بیفتند.

فاصله کم میان مبلمان فضا را شلوغ و به هم ریخته نشان می‎دهد. رفت و آمد را مشکل می‌کند و احتمال بروز خطر در زمان پذیرایی از میهمانان با نوشیدنی‌های داغ را افزایش می‌دهد. به همین ترتیب زیاد بودن فاصله مبلمان هم فضا را سرد و بی‌روح و مکالمه را سخت می‌کند.

فاصله خیلی نزدیک و یا دور مبلمان از یکدیگر

شاید فکر کنید که در سالن‌های پذیرایی خانه‌های بزرگ به علت زیاد بودن فضا نمی‌توان تعادل را رعایت کرد. ولی می‌توانید از ایده چیدمان بیش از یک دست مبل استفاده کنید و هر کدام از مبلمان را به صورت جداگانه و با فاصله استاندارد قرار دهید. در این زمینه ایده چیدمان در پذیرایی بزرگ می‌تواند راهنمای خوبی برای شما باشد.

استفاده از فرش با ابعاد نامناسب

هر چقدر هم مبلمان خود را به صورت اصولی بچینید، وجود فرش خیلی بزرگ یا خیلی کوچک می‌تواند از نظر بصری مشکل‌ساز باشد. بنابراین این مورد را هم در اشتباهات چیدمان مبلمان با هم بررسی می‌کنیم. به طور کلی بهترین اندازه برای فرش به صورتی است که در چند سانتی‌متی پایه‌های جلویی مبل قرار گیرد. یعنی نه زیر پایه‌ها باشد و نه آنقدر فاصله زیاد باشد که افراد مجبور شوند پاهایشان را بر روی زمین بدون پوشش بگذارند.

هم‌چنین چیدمان دو دست مبل یا یک دست مبل به همراه میز ناهارخوری بر روی یک فرش اشتباه است. هم کدام از مبلمان یک فضای کاربردی را تفکیک و ایجاد می‌کنند. بنابراین باید هر کدام حول یک فرش جداگانه قرار گیرند. اگر فرشتان ابریشمی نیست و آن را در سایزی پهن می‌کنید که بیشتر کف سالن را می‌پوشاند، در این صورت می‌توانید هر دو پایه را روی فرش قرار دهید.

عدم توجه به نقطه کانونی منزل

در چیدمان مبلمان توجه به نقطه کانونی اهمیت زیادی دارد. بنابراین در نظر نگرفتن آن یکی از اشتباهات چیدمان مبلمان محسوب می‌شود. عدم رعایت نقطه کانونی فضا را بی‌نظم و بی‌ربط جلوه می‌دهد. بهترین ایده این است که مبلمان و حتی سایر عناصر حول نقطه کانونی قرار گیرند.

عدم توجه به نقطه کانونی منزل

با توجه به ویژگی‌های سالن نشیمن یا سلیقه شما نقطه کانونی می‌تواند تلویزیون، شومینه و میز کنسول، تابلو دکوراتیو یا مانند آن باشد. بهترین روش چیدمان این است که بزرگ‌ترین مبل را روبه‌روی آن بگذارید و سایر عناصر را در اطراف آن قرار دهید. راهنما چیدمان مبل راحتی می‌تواند برای چیدمان اصولی به شما کمک کند.

درنظر نگرفتن مسیر ورودی منزل

عدم توجه به مسیر ورودی و رفت و آمد هم از اشتباهات چیدمان مبلمان به شمار می‌رود. بهتر است مبلمان در جلوی مسیر ورودی به آپارتمان یا ورودی‌ به اتاق‌ها نباشد. هم‌چنین لازم است مسیرهای رفت و آمد را در نظر بگیرید تا افراد مجبور نباشند برای رفتن به اتاق‌ها یا ورود و خروج به منزل از جلوی میهمانان عبور کنند. یا به سختی رفت و آمد کنند و امکان برخورد وجود داشته باشد. به طور کلی چیدمان مبلمان به نوع و مدل آن هم بستگی دارد. به عنوان مثال برای چیدن مبل چستر پیشنهاد می‌شود که از مقاله راهنما چیدمان مبل چستر کمک بگیرید.

درنظر نگرفتن مسیر ورودی منزل

استفاده از وسایل با تزیینات زیاد

استفاده از اکسسوری‌ها و عناصر دکوراتیو زیاد در میان مبلمان می‌تواند به عنوان اشتباهات چیدمان مبلمان محسوب شود. چون به طور کلی شلوغی فضا را نامرتب و بی‌سلیقه جلوه می‌‎دهد. حتی اگر به سبک مینیمال هم علاقه ندارید یا نشیمنتان کوچک است، لازم است تعادل را رعایت کنید. علاوه بر این فراموش نکنید که حتی برای آپارتمان‌ها و خانه‌های متوسط و بزرگ هم شلوغی زیاد چه در تعداد مبلمان و چه در اکسسوری‌ها موجب ناهماهنگی و بی‌نظمی می‌‎شود.

علاوه بر اکسسوری در برخی موارد افراد برای افزایش نشیمن از صندلی‌ها یا پاف‌های نامتناسب با مبلمان استفاده می‌کنند که هم فضا را شلوغ می‌کند و هم از نظر زیبایی‌شناسی درست نیست. ایده درست این است که چه برای اکسسوری‌هایی مانند گلدان‌، تابلو، قاب عکس، مجسمه، شمع و غیره هم از نظر تعداد و هم از نظر سایز تناسب با فضا و مبلمان را رعایت کنید. هم‌چنین برای افزایش نشیمن از پاف‌ها یا صندلی‌هایی استفاده کنید که هم ساده باشد و هم از نظر رنگ، جنس و طرح با مبلمان هماهنگ و ست باشد.

استفاده از وسایل با تزیینات زیاد

قرار ندادن اکسسوری و ایجاد فضای خلوت

همان‌طور که شلوغ کردن فضا با اکسسوری‌ها از اشتباهات چیدمان مبلمان محسوب می‌شود، نباید نشیمن را فقط با مبل و فرش چیدمان کنید و از اکسسوری‌ها غافل شوید. عناصر دکوراتیو علاوه بر جنبه زیبایی، موجب پوشش نقص‌های محیط می‌شوند. علاوه بر این فضا را دلنشین و صمیمی می‌کنند و از یکنواختی و بی‌روح شدن دکوراسیون ما جلوگیری خواهند کرد. یکی دیگر از مزایای اکسسوری‌ها ایجاد تعادل انرژی و بصری در محیط است. به خصوص در سالن پذیرایی و نشیمن که معمولاً برای بیش‌ترین زیبایی در آن تلاش می‌شود. بنابراین از عناصر دکوراتیو مورد علاقه و سلیقه خود به میزانی استفاده کنید که به جذابیت آن کمک کند.

قرار ندادن اکسسوری و ایجاد فضای خلوت

جمع‌بندی

اشتباهات چیدمان مبلمان بسیار متداول هستند و می‌توانند هم جنبه‌های زیبایی‌شناسی و هم جنبه‌های کاربردی داشته باشند. بنابراین لازم است مبلمان را به صورت اصولی بچینید و علاوه بر زیبایی به کاربرد و راحتی در زمان استفاده هم توجه کنید. به علاوه همیشه خرید مبلمان گران‌قیمت بهترین ایده نیست و گاهی چیدمان اشتباه می‌تواند موجب هدررفتن هزینه‌ها شود. ولی رعایت همین چند نکته‌ای که در این مطلب به آن اشاره کردیم، می‌تواند به شیک‌تر نشان دادن و جذابیت سالن نشیمن شما کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *