دکوراسیون

راهنما بهترین تابلو سنتی در دکوراسیون

راهنما بهترین تابلو سنتی در دکوراسیون1

از گذشته تا کنون خانه فضایی امن برای آرامش و رفع خستگی‌های روزانه به شمار می‌آید. به همین دلیل رسیدگی به محیط منزل و دکوراسیون آن اهمیت بسیاری دارد. از آن‌جایی که اکثر خانه‌های ایرانی فضایی سنتی دارند، استفاده از عناصر سنتی می‌تواند جلوه زیبایی به دکواسیون منزل بخشیده و فضا را شیک‌تر نشان دهد. شما می‌توانید با استفاده از نصب انواع تابلو سنتی در منزل یا محل کار خود، محیط را از یکنواختی و بی‌رنگی در آورده و جلوه زیبایی ایجاد کنید.

با وجود استقبال از تابلوهای مدرن و مینیمال، تابلوهای سنتی همواره جایگاه خود را در منازل ایرانی حفظ کرده‌اند و به دلیل برخورداری از نقش و نگارهای چشم نواز و اصیل ایرانی، یادآور فرهنگ و هنر غنی این مرز و بوم هستند. در این مقاله از وودن مبل به هز آن‌چه که باید در خصوص تابلوهای سنتی بدایند، می‌پردازیم؛ برای آشنایی با انواع تابلو سنتی و نکاتی که باید در هنگام خرید و نصب آن ها رعایت کنید، با ما تا پایان مقاله همراه باشید.

تاریخچه تابلو سنتی در دکوراسیون

یکی از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین سبک‌‌ها در دکوراسیون منزل، سبک سنتی است. تابلوهای سنتی نیز ریشه در گذشته این سرزمین دارند و از دیرباز زینت بخش خانه‌های ایرانی بوده‌اند. این تابلوها یادآور هنر دست ایرانیان و خلاقیت آن ها در طراحی‌های بی‌نظیر و برگرفته از فرهنگ ایرانی هستند. همان‌طور که می‌دانید، هم اکنون می‌توانید نمونه‌هایی از آثار زیبای طراحان ایرانی را بر روی کاشی‌کاری‌های مساجد ، تابلو فرش‌های رنگارنگ و تابلوهای نفیس در آثار تاریخی، کاخ‌ها و عمارت‌های به جا مانده از قرن‌ها پیش مشاهده کنید. تابلوهای سنتی از گذشته تا کنون زینت ‌بخش خانه‌های ایرانی بوده و نمایان‌گرهویت فرهنگ و هنری این سرزمین محسوب می‌شوند. در این دسته از تابلوها شاهد منظره‌های طبیعی یا طرح‌های گل و بوته، نقش‌های هندسی، خطاطی و… هستیم وهنرمندان ایرانی از دوران باستان تا به امروز، ارزش کار خود و زیبایی هنر خود را با این تابلوها به نمایش می‌گذاشتند.

تاریخچه تابلو سنتی در دکوراسیون

ویژگی‌های تابلو سنتی

انواع تابلو سنتی دارای ویژگی‌های خاص خود هستند که آن‌ها را از سایر تابلوها متمایز می‌کند. از این ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. یکی از ویژگی‌های اصلی تابلوهای سنتی سادگی و ظرافت این نوع تابلوهاست. این سبک حسی غنی، گرم و کهن را تداعی می‌کند. با استفاده از تابلوهای سنتی می‌توان یک تابلو زیبا و در عین حال سرشار از نشانه‌های تاریخ و فرهنگ داشت. از دیگر ویژگی‌های تابلوهای سنتی، استفاده از متریال چوب و سایر متریال طبیعی است. این امر موجب می‌شود که سادگی و آرامش طبیعت را در منزل خود احساس کنید.

از چوب‌های به کار رفته در این تابلوها می‌توان به چوب‌های باارزش نظیر آجیل، گردو و سنجد اشاره کرد. استفاده از رنگ های طبیعی شامل رنگ های معدنی و گیاهی یکی دیگر از ویژگی‌های تابلوهای سنتی است. این رنگ‌ها شامل رنگ زعفران، چای، انار و… می‌شوند. نقوش ایجاد شده بر روی تابلوهای سنتی، یادآور نقش و نگارهای سنتی ایرانی و فرهنگ و هنر ایرانیان مانند طرح های اسلیمی، خوشنویسی و… است.

ویژگی های تابلو سنتی

انواع تابلو سنتی در منزل

خوشبختانه تابلوهای سنتی دارای تنوع بالایی هستند و شما می‌توانید از میان طرح‌ها و رنگ‌های گوناگون این محصولات، طرح متناسب با دکوراسیون منزل و هماهنگ با سلیقه خود یا اعضای خانواده را انتخاب کنید. از انواع تابلو سنتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تابلو مشبک:

یکی از انواع تابلو سنتی شامل هنر مشبک ‌کاری است. این هنر از دیرباز بر روی انوع چوب، فلز، چرم و… انجام می‌شود و و آثاری چشم‌گیر و زیبا ایجاد می‌کند. این نوع تابلوهای سنتی به ویژه برای آن دسته از افرادی که به آثار هنری و سنتی علاقه دارند، بسیار مناسب است. در تابلوهای مشبک هنرمند بر روی ورقه‌های مسی انواع طرح‌ها مانند گل و مرغ، و ان یکاد و… را طراحی می‌کند.

تابلو مشبک

تابلو معرق:

تابلوهای معرق از انواع محبوب تابلو سنتی محسوب می‌شوند و بسیار نفیس هستند. معرق‌کاری نوعی هنر اصیل ایرانی است. در این تابلوها هنرمند قطعه‌هایی مانند چوب‌های رنگارنگ را بر طبق الگویی از پیش تعیین شده، در کنار هم قرار می‌دهد و در نتیجه یک تصویر بسیار زیبا ایجاد می‌شود. طرح‌های تابلوهای معرق کاری به صورت برجسته است و این امر به زیبایی آن‌ها می‌افزاید.

تابلو فرش:

همان‌طور که می‌دانید، هنر فرش بافی در ایران قدمت بسیاری دارد و همیشه کیفیت و زیبایی فرش ‌ایرانی شهرت جهانی داشته است. در تابلو فرش‌های زیبایی ایرانی هنرمند با ترکیب کردن رنگ‌های مختلف، تصاویری زیبا ایجاد می‌کند. تابلو فرش‌ها دارای ارزش مادی و معنوی بسیاری هستند و برای بافتن آن‌ها زمان زیادی صرف می‌شود.

تابلو فرش

تابلو چاپ خوش‌نویسی:

از سایر هنرهای سنتی ایرانی‌ها می‌توان به خوشنویسی اشاره کرد. هنرمندان خوش‌نویس با استفاده از قلم و دوات، خودکار، خودنویس و… آیه‌ها قران، شعر و یا جملات ماندگار را با خط زیبای نستعلیق، شکسته نستعلیق، تعلیق و…، می‌نویسند و به خلق آثاری چشم نواز می‌پردازند.

تابلو کاشی کاری:

تابلوهای کاشی کاری یکی از انواع تابلوهای سنتی هستند که هنر دیرینه ایرانی‌ها یعنی کاشی کاری را به معرض نمایش می‌گذارند.

تابلو کاشی کاری

تاثیر تابلو سنتی در دکوراسیون

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، تابلوهای سنتی دارای انواع مختلفی هستند و می‌توانید با توجه به رنگ غالب به کار رفته در فضای دکوراسیون منزل خود، سلیقه شخصی وعلایق خود مناسب‌ترین نوع آن را انتخاب کنید. استفاده از انواع تابلو سنتی تداعی کننده فرهنگ، سنت و هنر قدیمی ایرانی است و می‌تواند روح تازه‌ای به دکوراسیون سنتی شما ببخشد.

ترکیب این نوع تابلوها با سایر وسایل و اجزای به کار رفته در منزل شما مانند مبلمان و پرده‌ها می‌تواند، بسیار چشم ‌نواز باشد و حس زیبا و هنری را در محیط ایجاد کند. هیچ محیطی با دیوارهای خالی و بدون تابلو در حدی که باید، زیبا نخواهد بود. یکی از روش‌های کاربردی برای جذاب کردن دیوارهای خالی، انتخاب یک تابلوی سنتی است. این تابلوها از ارزش هنری بالایی برخوردارند و به ویژه اگر هنر دست هنرمندان ایرانی باشند، بسیار نفیس هستند. تابلوهای سنتی می‌توانند تکمیل کننده خوبی برای دکوراسیون منازل ایرانی با تم سنتی محسوب شوند. الگوها و رنگ‌های به کار رفته در تابلوهای سنتی با فرهنگ و اعتقادات ایرانیان آمیخته شده و فضایی اصیل ایجاد می‌کند.

نکات مهمی که در زمان خرید تابلو سنتی باید بدانید!

از آنجایی که کشور ایران از فرهنگ و هنر غنی برخوردار است، هنرمندان بسیاری به خلق آثار زیبای هنری می‌پردازند و تابلوهای سنتی یکی از این آثار می‌باشند. همین امر باعث شده تا افراد بسیاری از این تابلوها برای تکمیل و زیباتر کردن دکوراسیون منزل خود استفاده کنند. بنابراین تابلوهای سنتی در انواع بسیاری تولید می‌شوند و در هنگام خرید می‌توانید گزینه‌های متعددی پیش روی خود داشته باشید. دقت به رنگ غالب به کار رفته در محیط منزل، نوع دکوراسیون و سلیقه شخصی به شما کمک می‌کند تا بهترین انتخاب را داشته باشید و گیج نشوید.

همچنین در هنگام خرید تابلو سنتی باید به ابعاد دیواری که می‌خواهید تابلو را در آن‌جا نصب کنید توجه کنید، تا تابلو را متناسب با آن خریداری نمایید. برای دیوارهای بزرگ می‌توانید از تابلو بزرگ‌تر یا تعدادی تابلو کوچک استفاده کنید. توجه به کیفیت تابلو نیز از دیگر نکاتی است که باید مد نظر قرار دهید. این امر در ظرافت و جلوه کار تاثیر بسیاری دارد. همچنین هرچه کیفیت تابلو بالاتر باشد، مدت زمان ماندگاری آن نیز بیشتر خواهد بود. در زمان خرید تابلوهای سنتی، به رنگ و طرح تابلو توجه کنید تا با دیگر قسمت‌های دکوراسیون منزل شما هماهنگی داشته باشد.

اگر شما هم میخواهید که اطلاعات بیشتری در رابطه با تابلو و نکات مهم خرید آن بدانید، مطالعه بلاگ راهنما خرید تابلو به شما پیشنهاد می‌شود.

نکات مهمی که در زمان خرید تابلو سنتی باید بدانید!

خلاصه‌

در حال حاضر افراد بسیاری به استفاده از انواع تابلو سنتی علاقه دارند و از آن برای زیباتر کردن فضای منزل و یا محیط کاری خود استفاده می‌کنند. این تابلوها در ابعاد و انواع گوناگون تولید می‌شوند و از دیرباز یادآور فرهنگ و هنر غنی ایران بوده‌اند. از انواع تابلوهای سنتی می‌توان به تابلوهای مشبک کاری، معرق کاری، خوشنویسی، تابلو فرش و … اشاره کرد. استفاده از این نوع تابلوها برای افرادی که به فضا و دکوراسیون سنتی علاقه دارند، بسیار جذاب خواهد بود. دقت داشته باشید که برای خرید تابلوهای سنتی به فروشگاه‌های معتبر مراجعه نمایید تا از بابیت کیفیت محصولات آسوده خاطر باشید.

سوالات متداول

انواع تابلو سنتی کدامند؟

انواع تابلو سنتی شامل تابلو فرش، تابلو مشبک کاری، تابلو معرق کاری، کاشی کاری، نقاشی، خوشنویسی و… هستند.

نقش تابلوهای سنتی در دکوراسیون چیست؟

تابلوهای سنتی تکمیل کننده یک دکوراسیون سنتی هستند و جان و روح تازه ای به فضا می‌بخشند. همچنین اصالت این تابلوها یادآور فرهنگ و هنر غنی ایران است. همچنین این تابلوها به جز جلوه هنری، ابعاد مذهبی و معنوی نیز دارند.

متریال به کار رفته در تبلوهای سنتی چیست؟

متریال طبیعی مانند چوب‌های گران بها، کاشی، کاغذ، فلزات ارزشمند و… برای خلق تابلوهای سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *